Number of the records: 1  

Vibrační zkoušky a dynamická analýza třecích účinků u železničního kola tlumeného tlumícím kroužkem

  1. 1.
    0510988 - ÚT 2020 RIV CZ cze V - Research Report
    Pešek, Luděk - Půst, Ladislav - Bula, Vítězslav - Šnábl, Pavel - Boháč, T. - Tašek, H. - Běhálek, V.
    Vibrační zkoušky a dynamická analýza třecích účinků u železničního kola tlumeného tlumícím kroužkem.
    [Vibrational tests and dynamic analysis of friction effect at railway wheel damped by damping ring.]
    Praha: Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i., 2019. 45 s. Z-1604/19.
    Institutional support: RVO:61388998
    Keywords : friction damping * damping ring * railway
    OECD category: Applied mechanics

    Pro návrh tlumícího třecího kroužku s proměnnou křivostí s optimálním rozložením kontaktních tlaků v drážce, jež je cílem projektu DELTA, proběhla v dynamické laboratoři Bonatrans a.s. ve dnech 11. až 16. června 2019 experimentální modální analýza s jedním (SIMO) a dvěma (MIMO) budiči s těmito cíli: a) vytvořit metodiku zkoušky pro vyhodnocení třecího účinku tlumícího kroužku na tlumení vibrací kola, b) pomocí změn naměřených dynamických amplitudo-frekvenčních a fázově-frekvenčních charakteristik na amplitudu buzení popsat projevy nelineárního chování třecí vazby kruhového tlumícího kroužku v drážce kola pro různé vlastní tvary kmitání. Popis navržené metodiky a analýza naměřených výsledků z hlediska účinku třecích vazeb kruhového drátu jsou obsahem této zprávy.



    Experimental modal analysis with one (SIMO) and two (MIMO) exciters with the following objectives: (a) to develop a test methodology to evaluate the friction effect of the damping ring on the vibration damping of the wheel, b) to describe changes in the measured dynamic amplitude-frequency and phase-frequency characteristics to the excitation amplitude and to show the non-linear frictional behavior of the circular damping ring in the wheel groove for different natural vibration shapes was carried out in the dynamic laboratory of Bonatrans a.s. on 11-16 June 2019. The proposed methodology and analysis of the measured results in terms of the effect of the friction couplings of the circular wire are described in the report. This work was performed for design of the damping friction ring with variable curvature and optimal distribution of contact pressures in the groove, which is the aim of the DELTA project.

    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0302593

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.