Number of the records: 1  

Exemplifikace v Akademickém slovníku současné češtiny

  1. 1.
    0504817 - ÚJČ 2020 CZ cze C - Conference Paper (international conference)
    Lišková, Michaela
    Exemplifikace v Akademickém slovníku současné češtiny.
    [Exemplification in The Academic Dictionary of Contemporary Czech.]
    Slovanská lexikografie počátkem 21. století. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Praha 20. – 22. 4. 2016. Praha: Slovanský ústav AV ČR, v. v. i., 2018 - (Niševa, B.; Blažek, D.; Krejčířová, I.; Skwarska, K.; Šlaufová, E.; Vašíček, M.), s. 25-31. ISBN 978-80-86420-65-3.
    [Slovanská lexikografie počátkem 21. století. Praha (CZ), 20.04.2016-22.04.2016]
    R&D Projects: GA MK(CZ) DF13P01OVV011
    Institutional support: RVO:68378092
    Keywords : metalexicography * monolingual dictionary * exemplification * stereotype
    OECD category: Linguistics

    Akademický slovník současné češtiny se v Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., připravuje od roku 2012. Obecná pravidla pro tvorbu exemplifikace upravují koncepční zásady. Článek pojednává o vybraných aspektech exemplifikace, jako je přiměřená délka exemplifikace jako celku i délka jednotlivých příkladů, typičnost, srozumitelnost příkladů a další obashové aspekty. Zvláštní pozornost je věnována stereotypům týkajícím se pohlaví, věku, etnicity, národnosti a náboženství.

    The Academic Dictionary of Contemporary Czech has been prepared at the Institute of the Czech Language of the Academy of Sciences of the Czech Republic, v. v. i., since 2012. The conceptual principles govern general rules for creating the dictionary exemplification. This article deals with selected exemplification aspects, as the adequate length of the exemplification as a whole and the length of individual examples, typicality, example clarity and other content aspect. Special attention is paid to stereotypes concerning gender, age, ethnicity, nationality and religion.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0296374

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.