Number of the records: 1  

Pražské pověsti v básnickém díle Šebestiána Hněvkovského

  1. 1.
    0483912 - ÚČL 2018 RIV CZ cze K - Conference Paper (Czech conference)
    Vítová, Andrea
    Pražské pověsti v básnickém díle Šebestiána Hněvkovského.
    [The Prague Legends in the Poems of Sebestian Hnevkovsky.]
    Přemysl Oráč se vrací domů aneb České pověsti. Ústí nad Labem: Muzeum města Ústí nad Labem, Univerzita J.E. Purkyně, Ústav slovansko-germánských studií FF, 2017 - (Zemanová, M.; Zeman, V.), s. 123-132. ISBN 978-80-86475-20-2.
    [Přemysl Oráč se vrací domů aneb České pověsti. Ústí nad Labem (CZ), 04.06.2015-05.06.2015]
    Institutional support: RVO:68378068
    Keywords : Czech poetry * Prague legends * satire * the Enlightenment
    OECD category: Specific literatures

    Poutavý děj staropražských pověstí, ozvláštněný působením nadpřirozených sil a doprovázený moralizujícím naučením, poskytl baladickému dílu osvícenského básníka Šebestiána Hněvkovského vhodný materiál pro travestující pojetí, v němž se autor satirickými výpady obracel ke svým současníkům. Pověst o kněžně Drahomíře nebo o vyšehradském „čertově“ sloupu se v Hněvkovského zpracování z doby puchmajerových almanachů na začátku 19. století obracela k městskému lidovému prostředí. Obsahová spojitost s obecně známými příběhy a jednoduchý způsob podání, parodující jarmareční zpěv, umožňovaly básníkovi naplnit jeho záměr, jímž bylo oslovit a pobavit co nejširší čtenářské publikum. V pozdější tvorbě z let čtyřicátých inklinoval Hněvkovský spíše k žánru historické pověsti a romantizujícímu pojetí látek pražských pověstí. Ani v takto koncipovaných básních (Šemík nebo Podvyšehradská hlubina) se však zcela neoprostil od postupů a motivů charakteristických pro hrůzostrašné historie z počátku století a slibujících čtenářskou odezvu.

    The gripping stories of the old-Prague legends inhabited by supernatural beings and bringing moral advice, gave to the balladic poems of Sebestian Hnevkovsky, the autor of the Enlightment period, a suitable base for the travestying interpretations satirically focused on the contemporary society.
    The tales of the princess Drahomira or of the ”devil´s“ obelisk at Vyšehrad, composed by Hnevkovsky in the early 19th century (i. e. in the epoch of the Puchmajer´s anthologies) were focused on the ordinary city people. The content reminding of the well-known stories and the simple way of narration enabled the author to fulfil his intention: to address a wide audience of readers and to amuse them. In his later works from the 1840s Hnevkovsky inclined namely to the genre of historical legend and to the romantic aspects of the Prague legends. However, even in this later poems (Šemík or Podvyšehradská hlubina) he didn´t give up the methods and motives characteristic for the haunted tales from the early 19th century that attracted attention of readers.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0279090

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.