Number of the records: 1  

Privatizovaná univerzita: o jedné další 'velké transformaci' vzdělávání

  1. 1.
    0468221 - FLÚ 2017 RIV CZ cze J - Journal Article
    Balon, Jan
    Privatizovaná univerzita: o jedné další 'velké transformaci' vzdělávání.
    [A Privatized University: Towards Just Another 'Great Transformation' of Education.]
    Teorie vědy. Roč. 37, č. 4 (2015), s. 453-463. ISSN 1210-0250. E-ISSN 1804-6347
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : higher education * education market * UK university reform * funding * public university * student repayment loans
    Subject RIV: AA - Philosophy ; Religion

    Tato studie je recenzní statí ke knize Andrew MCGETTIGAN, The Great University Gamble: Money, Markets and the Future of Higher Education. London: Pluto Press, 2013. Klíčovým motivem studie je využití McGettiganovy analýzy technických aspektů reformy univerzitního systému započaté v Anglii na konci první dekády jednadvacátého století pro výklad vzestupu specifického režimu vzdělávání vyjádřeného v jazyce a logice „trhu a peněz“. Vzestup tohoto režimu je interpretován s ohledem na procesy odpojování univerzitního prostředí od dosavadního vzdělávacího rámce spojeného s veřejnými zájmy. Studium způsobů, jakými procházejí peníze zaváděným systémem vzdělávání, odkrývá novou podobu konfrontace klasických ideálů univerzitní výchovy s realitou masového vzdělávání.

    This study reviews the book: Andrew McGettigan, The Great University Gamble: Money, Markets and the Future of Higher Education. London: Pluto Press, 2013. The main ambition of this study is to employ Andrew McGettigan's critical analysis of the current UK university reform in an account of the rise of the specific education regime which is now being expressed in the language and logic of 'market and money'. This rise is taken as an example of a process unlinking today's university settings from a previous educational framework grounded in the pursuit of public interest. It is claimed that studying ways money moves around the system now under way brings about a new form of confrontation between classical ideals of university 'bildung' and the reality of mass education.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0266061

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    2015_J_0468221.pdf1578.9 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.