Number of the records: 1  

Další vzdělávání dospělých v České republice – kdo se ho účastní a s jakými důsledky?

  1. 1.
    0460739 - SOÚ 2017 RIV CZ cze J - Journal Article
    Simonová, N. - Hamplová, Dana
    Další vzdělávání dospělých v České republice – kdo se ho účastní a s jakými důsledky?
    [Adult Education in the Czech Republic: Who Pursues It and What Are the Outcomes?]
    Sociologický časopis / Czech Sociological Review. Roč. 52, č. 1 (2016), s. 3-25. ISSN 0038-0288. E-ISSN 0038-0288
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA14-15008S
    Institutional support: RVO:68378025
    Keywords : adult education * participation in education * occupational prestige
    Subject RIV: AO - Sociology, Demography
    Impact factor: 0.143, year: 2016

    Článek se zabývá vzděláváním dospělých v České republice. Začíná popisem institucionálního kontextu vzdělávání dospělých s důrazem na tři charakteristiky: návratností vzdělání, úrovní vzdělanosti populace a institucemi, které vzdělání dospělým poskytují. Za použití dat LFS a AES, autorky ukazují, že se vzdělávají především lidé, kteří už vyššího vzdělání dosáhli. Co se týče návratnosti vzdělání, analýzy ukazují, že další vzdělávání nesnižuje pravděpodobnost sestupné mobility, ale zvyšuje šance na vzestupnou mobilitu. Rovněž se ukazuje, že zisk z dalšího vzdělání je silnější u žen.

    The article focuses on adult education in the Czech Republic. It begins by defining the institutional context of adult education in the country. Three institutional characteristics are of particular interest in this respect: returns to education, the current level of education of the adult population (and the related demand for adult education), and institutions offering adult education. Using the LFS and AES surveys, the authors find that it is primarily young and educated persons who pursue adult education. With respect to the returns to adult education, the results show that adult education does not protect against downward mobility but does increase the odds of upward mobility. The positive effect of adult education on upward mobility is more pronounced among women than men.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0260754

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    J_Simonova_Hamplova_CSR.pdf0269.7 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.