Number of the records: 1  

Právní rozum a morální cit

  1. 1.
    0457244 - ÚSP 2016 RIV CZ cze B - Monography
    Sobek, Tomáš
    Právní rozum a morální cit.
    [Legal Sense and Moral Sensibility.]
    Praha: Ústav státu a práva, 2016. 339 s. ISBN 978-80-87439-23-4
    R&D Projects: GA ČR GAP408/12/2579
    Institutional support: RVO:68378122
    Keywords : legal philosophy * jurisprudence * etical and legal aspects
    Subject RIV: AG - Legal Sciences

    Hlavním proudem současného právního myšlení je tzv. hodnotová jurisprudence. Ale co jsou to vlastně hodnoty? Jak je poznáváme? Lze různé druhy hodnot vzájemně poměřovat? Jak hodnoty zapadají do světa přírodních faktů? A jaký je logický vztah mezi fakty a hodnotami? Mají hodnoty subjektivní nebo objektivní povahu? Tato kniha se zaměřuje na tzv. právní welfarismus. To je směr právního myšlení, podle kterého jedinou výchozí hodnotou je dobrý život. Tzv. hodnoty práva (např. svoboda, spravedlnost, rovnost, právní jistota) lze pak chápat jako osvědčené nástroje dobrého života ve společnosti. Liberální stát, na rozdíl od státu totalitního, nediktuje lidem, jak mají žít, ale uznává pluralitu různých koncepcí dobrého života. Jenomže ani liberální právní myšlení se nakonec neobejde bez tematizování toho, co je hodnotný lidský život, resp. jaký život je pro člověka důstojný.

    A so-called jurisprudence of values represents the mainstream in present-time legal philosophy. But, come to think of it, what are values? How do we recognize them? Can various kinds of values be mutually compared? How do values fit into the world of natural facts? And what is the logical relationship between facts and values? Are values of a subjective or an objective nature? This book is focused on the so-called legal welfarism, i.e. a trend in legal philosophy according to which the only baseline value is a good life. So-called values of law (e.g. freedom, justice, equality, legal security) can be understood as time-tested tools of a good life in society. A liberal state, in contrast to a totalitarian one, does not order people how to live, honouring the plurality of various concepts of a good life. But not even liberal legal philosophy gets by without specifying what a valuable human life is, or what kind of life is dignified for humans.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0257662

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    PRAVNI ROZUM A MORALNI CIT_orez.pdf24.1 MBPublisher’s postprintrequire
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.