Number of the records: 1  

Vzdělávání dětí cizinců na pražských základních školách

  1. 1.
    0389088 - SOÚ 2013 RIV CZ cze J - Journal Article
    Vojtíšková, Kateřina
    Vzdělávání dětí cizinců na pražských základních školách.
    [Educating Immigrant Children in Primary Schools in Prague.]
    Naše společnost. Roč. 10, č. 2 (2012), s. 10-19. ISSN 1214-438X
    Institutional support: RVO:68378025
    Keywords : inclusive education * qualitative research * acculturation strategies
    Subject RIV: AO - Sociology, Demography

    Článek se zabývá školní praxí integrace dětí cizinců. Český vzdělávací systém postrádá systematické nástroje k docílení plné integrace a inkluze dětí cizinců. K analýze byly využity polostrukturované rozhovory uskutečněné v 11 pražských základních školách se zástupci z řad vedení školy a pedagogy, kteří se podílí prakticky na integraci dětí cizinců do výuky. Analýza sleduje rodinné strategie akulturace a přístupy k integraci žáků cizinců uplatňované na školách. Uzavírá diskusí imigrantského paradoxu, školně velmi úspěšnými minoritami, který je spojován především s vietnamskými žáky a studenty.

    The article examines the Czech educational praxis toward integration of immigrant children. Czech national educational policy still lacks specific measures which would systematically promote inclusive education and integration of immigrant children. The article aims to describe the experience of schools with integration of immigrant children at schools, and to identify the most important barriers that prevent full participation of immigrant children according to accounts of interviewees. The paper provides insight into diverse into the ways how schools deal with immigrant children, families´ acculturation strategies and inclusive educational policy. The author concludes with a discussion of “immigrant paradox”, highly achieving minorities (particularly Vietnamese).
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0218000

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    NS_2012_2_Vojtiskova.pdf4318.9 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.