Number of the records: 1  

Stackelberg leadership with product differentiation and endogenous entry: some comparative static and limiting results

  1. 1.
    0314841 - NHU-C 2009 RIV CZ eng J - Journal Article
    Žigić, Krešimir
    Stackelberg leadership with product differentiation and endogenous entry: some comparative static and limiting results.
    [Stackelbergerovské vůdcovství s produktovou diferenciací a endogenním vstupem: porovnávací analýza a limitní případy.]
    CERGE-EI Working Paper Series. -, č. 369 (2008), s. 1-12. ISSN 1211-3298
    R&D Projects: GA MŠMT LC542
    Institutional research plan: CEZ:MSM0021620846
    Keywords : Stackelberg leadership * product differentiation * endogenous entry
    Subject RIV: AH - Economics
    http://www.cerge-ei.cz/pdf/wp/Wp369.pdf

    Allowing for endogenous entry in the traditional Stackelberg setup with product differentiation, leads to reverting of the standard comparative static and limiting results. Unlike in the standard Stackelberg setup with barriers to entry, the leader's profit increases when the differentiation becomes lower. The reason is that competition becomes tougher when products become more alike, and consequently, fewer firms enter in equilibrium. On the other hand, increasing product differentiation towards its limit results in number of entrants tending to infinity and for very large market, the profit of the leader approaches zero. Thus market structure approaches monopolistic competition, rather than the standard monopoly outcome that occurs with exogenous number of followers.

    Dovolíme-li v tradičním Stackelbergerově uspořádání s produktovou diferenciací endogenní vstup, získáme opačné výsledky než v tradičním uspořádání. Na rozdíl od tradičního Stackelbergerovského uspořádání se zisk vůdce na trhu zvětšuje s klesající diferenciací. Důvodem je tvrdší konkurence vzešlá z pravděpodobnějšího výskytu produktů, což znamená méně firem vstupujících na trh. Na druhou stranu stoupající diferenciace produktů směrem k jejich možnostem vyúsťuje v nekonečný počet vstupujících subjektů na trh. Pro velké trhy pak zisk vůdce postupně vymizí. Tedy struktura trhu se spíše blíží k monopolistické konkurenci než k standartnímu monopolistickému výstupu s exogenním počtem následovníků.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0165225

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    Wp369.pdf0272.3 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.