Number of the records: 1  

International competition in vertically differentiated markets with innovation and imitation: trade policy versus free trade

  1. 1.
    0091163 - NHÚ 2008 RIV CZ eng J - Journal Article
    Kováč, Eugen - Žigić, K.
    International competition in vertically differentiated markets with innovation and imitation: trade policy versus free trade.
    [Mezinárodní konkurence vertikálně diferenciovaných trhů s inovací a imitací: obchodní politika versus volný obchod.]
    CERGE-EI Working Paper Series. -, č. 336 (2007), s. 1-51. ISSN 1211-3298
    R&D Projects: GA MŠMT LC542
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z70850503
    Keywords : vertical differentiation * free trade * strategic trade policy
    Subject RIV: AH - Economics
    http://www.cerge-ei.cz/pdf/wp/Wp336.pdf

    The important characteristic of international competition between developed and less developed countries is vertical product differentiation, where firms' quality choices represent strategic decisions. Unlike the previous literature, we allow for a leadership in quality choice and the possibility of imitation and learning by the domestic firm. We compare both positive and normative aspects of this setup in the free trade and the strategic trade policy regime and show that the value of leadership may change dramatically when moving from free trade to trade policy. We also identify conditions under which trade policy can initiate the change in the quality ladders (known as quality reversal) and demonstrate that such a policy has a somewhat limited scope to achieve it. Thus, free trade can still be an optimal trade arrangement.

    Důležitou charakteristikou mezinárodního obchodu mezi rozvinutými a méně rozvinutými zeměmi je vertikální diferenciace produktů, přičemž kvalita je strategickým rozhodnutím firem. Na rozdíl od literatury uvažujeme vůdcovství ve výběru kvalit a možnost imitace. Porovnáváme kladné i normativní aspekty volného obchodu a strategického výběru obchodní politiky. Identifikujeme podmínky, při kterých obchodní politika může vést k opačnému uspořádání kvalit a ukazujeme, že taková politika na to někdy není dostačující. Proto může být i volný obchod optimálním obchodním uspořádáním.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0151829

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    Wp336.pdf0587.1 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.