Number of the records: 1  

Trade policy, market leaders and endogenous competition intensity

  1. 1.
    0044146 - NHÚ 2007 RIV CZ eng J - Journal Article
    Boone, J. - Ionascu, D. - Žigić, Krešimir
    Trade policy, market leaders and endogenous competition intensity.
    [Obchodní politika, vedoucí představitelé trhu a intenzita endogenní konkurence.]
    CERGE-EI Working Paper Series. -, č. 311 (2006), s. 1-25. ISSN 1211-3298
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z70850503
    Keywords : tariff protection * market conduct * consumer welfare
    Subject RIV: AH - Economics
    http://www.cerge-ei.cz/pdf/wp/Wp311.pdf

    It is well known that tariff policy can alleviate the negative consequences of breaching intellectual property rights by foreign firms. Yet, the positive effect of tariff protection is thought to be the benefit firms get at the expense of consumers (at least in the short run). Using a set-up in which the intensity of market competition is endogenous, we argue that consumers can benefit from tariffs even in the short run. A high level of tariff protection alters the firms’ cost efficiency distribution and induces tougher market competition.

    Je obecně známo, že celní politika může zmírnit negativní důsledky porušování práv duševního vlastnictví zahraničními firmami. Tato výhoda pro firmy plynoucí z celní politiky je ale obvykle považována za ztrátu spotřebitelů (alespoň v krátkém období). V tomto článku pracujeme s modelem, ve kterém je míra tržní konkurenceschopnosti endogenní proměnou, a argumentujeme, že spotřebitelé mohou mít ze zavedení cel přínos i v krátkém období. Vysoká úroveň celní ochrany totiž pozměňuje distribuci nákladové efektivnosti firem a způsobuje tvrdší tržní konkurenci.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0136999

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    Wp311.pdf0317.9 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.