Number of the records: 1  

Etika v pediatrii a neonatologii

  1. 1.
    0582855 - FLÚ 2024 CZ cze O - Others
    Chvílová Weberová, M. (ed.) - Matějek, J. (ed.) - Steinlauf, Barbora (ed.)
    Etika v pediatrii a neonatologii.
    [Ethics and paediatrics and neonatology.]
    2023
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : paeditrics * neonatology * ethics * law * psychology * best interest * palliative care * vaccination * baby box * surrogacy * autopsy * transgender
    OECD category: Law
    https://www.grada.cz/etika-v-pediatrii-a-neonatologii-12503/

    Publikace v kontextu evropské filozofické tradice nabízí orientaci v důležitých tématech obou souvisejících oborů. Publikace je věnována propojení filozofie (etiky), práva a vědeckého poznání s klinickou praxí pediatrie a neonatologie. Obecné kapitoly definují základní principy bioetiky, základní pojmy a směry etiky. Vybrané praktické kapitoly řeší klinické a psychosociální otazníky pediatrie a neonatologie. Velká část praktického oddílu knihy je věnována etice paliativní péče v dětském věku a neonatologii. Zamýšlí se nad hranicí viability, intenzivní, vývojovou a následnou péčí v neonatologii, řeší problematiku bolesti, umírání, (ne)zahájení a ukončení život udržující léčby. Součástí je doprovázení rodiny dítěte s život limitující diagnózou, terminální fází onemocnění a na konci života. Zmíněny jsou i zdánlivě okrajové oblasti, jako je etika výzkumu, psychologie, genetika, výživa dětského věku, právo na kojení a výživu mlékem matky. Zmiňuje také právní a etickou problematiku babyboxů, náhradního mateřství, císařských řezů na přání, problematiku očkování. Pozornost je věnována dospívajícím. Rozsáhlý oddíl je pak věnován eticko-právním souvislostem. Tématy jsou koncept nejlepšího zájmu dítěte, ochrana práv dítěte, zástupné rozhodování, informovaný souhlas v pediatrii a etické souvislosti péče o děti z jiného kulturního prostředí, vlivu medií na formování zdraví dítěte. Samostatná kapitola je věnovaná týmové práci. Monografie je určena zdravotníkům (lékaři i sestry) v oboru pediatrie, neonatologie a paliativní péče. Může být přínosem studentům, kteří směřují k oboru pediatrie, pečujícím zdravotně-sociálního pomezí v pediatrii.

    The publication offers an orientation in the context of the European philosophical tradition on important topics in both related fields. The book is devoted to the interconnection of philosophy (ethics), law and scientific knowledge with the clinical practice of paediatrics and neonatology. General chapters define the basic principles of bioethics, basic concepts and directions of ethics. Selected practical chapters address the clinical and psychosocial questions of pediatrics and neonatology. Much of the practical section of the book is devoted to the ethics of palliative care in pediatrics and neonatology. It reflects on the limits of viability, intensive, developmental and follow-up care in neonatology, and addresses the issues of pain, dying, (non)initiation and withdrawal of life-sustaining treatment. The publication also mentions the topics of accompanying the family of a child with a life-limiting diagnosis, terminal phase of illness and end of life. It further includes seemingly peripheral areas such as research ethics, psychology, genetics, infant nutrition, the right to breastfeeding and breast milk nutrition. It also mentions the legal and ethical issues of baby boxes, surrogacy, caesarean sections on demand, and vaccination issues. Attention is paid to adolescents. An extensive section is then devoted to the ethical and legal context. Topics include the concept of the best interests of the child, protection of the rights of the child, surrogate decision-making, informed consent in paediatrics and the ethical context of caring for children from different cultural backgrounds, and the influence of the media on shaping the health of the child. A separate chapter is devoted to teamwork. The monograph is aimed at health professionals (doctors and nurses) in the fields of paediatrics, neonatology and palliative care. It can be of benefit to students who are moving towards the field of paediatrics and to carers of the health-social interface in paediatrics.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0351280

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.