Number of the records: 1  

Děti v konzumu, racionaci a propagandě válečné obuvi

  1. 1.
    0582554 - HÚ 2024 CZ cze J - Journal Article
    Kessler, Vojtěch
    Děti v konzumu, racionaci a propagandě válečné obuvi.
    [Children in the Consumption, Rationing and Propaganda of War Shoes.]
    Český lid = Czech Ethnological Journal. Roč. 109, č. 4 (2022), s. 403-425. ISSN 0009-0794. E-ISSN 2570-9216
    Institutional support: RVO:67985963
    Keywords : shoemaking * children * World War I * propaganda * rationing * Austria-Hungary
    OECD category: History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
    Method of publishing: Metadata only

    V článku jsme se pokusili ukázat, že první světová válka přinesla v jistém smyslu “zrušení” dětství a jeho instrumentalizaci válčícím státem. Hlavní rekvizitou naší analýzy byla (dětská) obuv a arénou trh s obuví. Jako objekt zájmu vojenského i civilního sektoru, stabilního konzumu a pružného trhu je totiž obuv obzvláště vhodným objektem výzkumu. Stejně jako dětská obuv i ta prošla díky 1. světové válce svým vlastním paradigmatickým zvratem. Dětský zákazník během války nezmizel, ale výrazně se změnil. Díky tlakům z vnějšku tržních mechanismů se stal jakýmsi “kvazikonzumentem” a zároveň “kvazivýrobcem”, soukolím válečné výroby a také distribuce. V tomto článku jsme se pokusili odpovědět na otázky: Jak byly děti vtaženy do válečné ekonomiky, vyzvány k úsporám a přídělům? Jak se chovaly jako spotřebitelé a jak se stát snažil toto chování formovat?

    In the paper, we have attempted to show that the WW1 brought, in a sense, the “abolition” of childhood and its instrumentalization by the warring state. The main requisite of our analysis was (children’s) footwear and the arena was the shoe market. Indeed, as an object of interest for both the military and the civilian sector, stable consumerism and an elastic market, footwear is a particularly suitable research object. Like children, it too has undergone its own paradigmatic reversal thanks to the WW1. The child customer did not disappear during the war but changed significantly. Due to pressures from outside the market mechanisms, he became a kind of “quasi-consumer” and at the same time a “quasi-producer”, a cog in the war production and also distribution. In this paper we have tried to answer the questions: how were children drawn into the war economy, called upon to save and ration? How did they behave as consumers and how did the state try to shape this behaviour?
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0350621

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.