Number of the records: 1  

K počátkům fotografického portrétu na papíru v Čechách a na Moravě. Koberwein, Gaupmann, Jantsch a další

  1. 1.
    0581585 - ÚDU 2024 RIV CZ cze J - Journal Article
    Trnková, Petra
    K počátkům fotografického portrétu na papíru v Čechách a na Moravě. Koberwein, Gaupmann, Jantsch a další.
    [On the Beginnings of Photographic Portraiture on Paper in Bohemia and Moravia. Koberwein, Gaupmann, Jantsch and some others.]
    Historická fotografie. Sborník pro prezentaci historické fotografie ve fondech a sbírkách České republiky. Roč. 22, č. 2023 (2023), s. 17-29. ISSN 1213-399X
    Institutional support: RVO:68378033
    Keywords : paper photography * portrait photography * salt paper print * calotype * calotype * Georg Koberwein * Rudolf Gaupmann * Wenzel Ferdinand Jantsch * Sigismund Gerothwohl * E. Tanner
    OECD category: Arts, Art history
    Method of publishing: Limited access
    https://www.researchgate.net/publication/376478270_K_pocatkum_fotografickeho_portretu_na_papiru_v_Cechach_a_na_Morave_Koberwein_Gaupmann_Jantsch_a_dalsi_On_the_Beginnings_of_Photographic_Portraiture_on_Paper_in_Bohemia_and_Moravia_Koberwein_Gaupmann_J

    Téma počátků portrétní fotografie na papíru v Čechách a na Moravě, které lze situovat zhruba mezi roky 1846 a 1853, dosud zůstávalo stranou zájmu historiků fotografie, do značné míry zastíněno daguerrotypií a jmény populárních daguerrotypistů, jako byli Wilhelm Horn či Jan Maloch. Hlavním cílem následující studie je proto upozornit na význam této kapitoly a prostřednictvím několika nedávno nalezených portrétních fotografií na papíru z konce čtyřicátých a z padesátých let 19. století představit práci nové generace fotografů, jejichž obliba během několika let zcela zastínila práci daguerrotypistů, a zásadně ovlivnila nejen vkus veřejnosti, ale portrétní praxi jako takovou.

    The beginnings of portrait photography on paper in Bohemia and Moravia, dating from around 1846–1853, has so far remained on the periphery of the photo-historians’ interest, largely overshadowed by daguerreotypes and the names of popular daguerreotypists such as Wilhelm Horn and Jan Maloch. The main aim of the study is therefore to draw attention to the importance of this chapter and to present through a few recently discovered portrait photographs on paper from the late 1840s and 1850s, the work of a new generation of photographers whose popularity within a few years completely eclipsed that of the daguerreotypists, and profoundly influenced not only public taste but portrait practice as such.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0349688

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.