Number of the records: 1  

Věda a akademická svoboda v nebezpečných časech

  1. 1.
    0577831 - FLÚ 2024 RIV CZ cze B - Monography
    Profant, Martin (ed.) - Brabec, Martin (ed.)
    Věda a akademická svoboda v nebezpečných časech.
    [Science and academic freedom in dangerous times.]
    Praha: Epocha, 2023. 171 s. ISBN 978-80-278-0107-7
    Grant - others:AV ČR(CZ) StrategieAV21/15
    Program: StrategieAV
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : history * academic freedom * freedom of speech * university
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    https://www.epocha.cz/kniha/martin-profant-veda-a-akademicka-svoboda-v-nebezpecnych-casech-prvni-vydani-brozovana/

    Kniha se zabývá proměnami kontextu tvorby vědeckých poznatků a univerzitního vzdělávání v současné době. S ohledem na složení autorského týmu se zaměřuje zejména na situaci v semiperiferních zemích, jako je Česká republika a Slovenská republika. Společné východisko představuje kritika jednostranně ekonomistických a ekonomicky orientovaných přístupů ke státní správě vědy a výzkumu a univerzitního/vysokoškolského vzdělávání legitimizovaného neoliberalismem. Kniha také prezentuje různé podoby, v nichž se omezení akademické svobody projevuje.

    The book deals with transformations of context of making science and university education in the current era. With regards to the composition of the authorial team it focuses especially on the situation in the semi‑peripheral countries like Czech Republic and Slovak Republic. The shared starting point is represented by the critique of one‑sidedly economistic and managerial approach to the state administration of science and university /college education legitimized by neoliberalism. It watches different forms, in which the limitation of academic freedom asserts itself.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0347161

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.