Number of the records: 1  

Pole plné rozmanitých bylin. Sborník k životnímu jubileu Lenky Karfíkové

  1. 1.
    0577669 - FLÚ 2024 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Kuneš, Jan
    Subjektivita a její základ ve filosofii Dietera Henricha.
    [Subjectivity and its Ground in the Philosophy of Dieter Henrich.]
    Pole plné rozmanitých bylin. Sborník k životnímu jubileu Lenky Karfíkové. Praha: OIKOYMENH, 2022 - (Navrátilová, O.; Němec, V.), s. 284-307. Oikúmené, 220. ISBN 978-80-7298-551-7
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : subjectivity * self-consciousness * Henrich, Dieter 1927-2022
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    https://www.oikoymenh.cz/pole-plne-rozmanitych-bylin-sbornik-zivotnimu-jubileu-lenky-karfikove/

    Dieter Henrich se vedle Jürgena Habermase a Ernsta Tugendhata řadí mezi nejvýznamnější německé filosofy období druhé poloviny 20. století po současnost. Nesmazatelně se vepsal do dějin interpretace německé klasické filosofie a zároveň do vývoje systematické filosofie zabývající se otázkami subjektivity a sebevědomí, které je bytostným jádrem subjektivity. Článek představuje českému čtenáři Henrichovu pozdní koncepci subjektivity a sebevědomí. Na rozdíl od dřívější fáze, v níž se Henrich pokoušel o rekonstruktivní objasnění sebevědomí jako komplexního vědění, dospívá v pozdní fázi k přesvědčení, že je třeba přijmout, že sebevědomí má základ, který je pro konečné vědění nedisponovatelný a lze jej myslet jen v oboru spekulativního myšlení. V popisu Henrichovy pozdní pozice a způsobu, jak k ní dospěl, je zvláštní pozornost věnována Henrichově interpretaci Kantova pojetí subjektivity a sebevědomí. Kantovská problematika je v daném kontextu významná vzhledem k tomu, že Henrich se ve své pozdní pozici celkově drží v rámci vymezeném především Kantovou kritickou filosofií a Kantovým pojetím sebevědomí. V článku je ukázáno, jakým způsobem Henrich v souvislosti s nedisponovatelným základem sebevědomí vypracovává koncepci spekulativního myšlení, v níž navazuje na Kantovu nauku o idejích, využívá však rovněž motivů Hegelovy filosofie, které dříve rozvinul ve své interpretaci Hegelovy Wissenschaft der Logik.

    Dieter Henrich belongs, together with Jürgen Habermas and Ernst Tugendhat, among the most important German philosophers from the second half of 20th Century till today. He has indelibly entered not only the history of the interpretation of German Classical philosophy, but also the development of systematic philosophy dealing with the questions of subjectivity and of self-consciousness which is the essential nucleus of subjectivity. The article presents to the Czech reader Henrich’s late conception of subjectivity and self-consciousness. In contrast to the earlier phase, in which Henrich attempted a reconstructive clarification of self-consciousness as complex knowing, in his later phase he reaches the conviction that one must accept that self-consciousness has a ground, which for finite knowledge is inaccessible, and which can only be thought in the sphere of speculative thinking. In the description of Henrich’s late position and the manner of reaching it, special attention is paid to Henrich’s interpretation of Kant’s conception of subjectivity and self-consciousness. Kant’s concerns are significant in this context since Henrich in his late position keeps largely within the framework delimited in particular by Kant’s critical philosophy and his conception of self-consciousness. The article shows in what way Henrich, in connection with the inaccessible ground of self-consciousness, works out his own conception of speculative thinking in which he takes up Kant’s theory of ideas, but uses also motives of Hegel’s philosophy, which he had developed earlier in his interpretation of Hegel’s Wissenschaft der Logik (The Science of Logic).
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0347182

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.