Number of the records: 1  

O čem se vypráví

  1. 1.
    0577646 - FLÚ 2024 RIV CZ cze B - Monography
    Koťátko, Petr
    O čem se vypráví.
    [What Is the Story About.]
    Praha: Filosofia, 2023. 429 s. ISBN 978-80-7007-725-2
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : narrative fiction * fictional worlds * fictional names * fictional characters * as if mode
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    https://filosofia.flu.cas.cz/publikace/587

    Kniha je pokusem o ucelený výklad základních výkonů a předpokladů, na nichž stojí narativní fikce, o analýzu klíčových funkcí jazyka fikčních textů a vymezení významu různých typů výpovědí o fikčních postavách. Metafyzické otázky po povaze fikčních entit, podmínkách jejich identity, jejich úplnosti či neúplnosti nebo po vztahu mezi fikcí a reálným světem jsou „sneseny na zem“ tím, že se řeší na úrovni reálného fungování fikčních textů, fikčních promluv pronášených (v rámci „her v modu jako by“) v každodenní komunikaci a výpovědí, jejichž předmětem je fikce. Autor se snaží ukázat, že jeho pojetí základních předpokladů a složek fikčního postoje nachází uplatnění i v interpretaci vysoce nestandardních děl narativní fikce: prominentním příkladem je „radikální vyprávění“ ve vrcholných prozaických textech Samuela Becketta. Součástí výkladu jsou polemické konfrontace s předními badateli na poli filosofie jazyka a teorie fikce i četné odkazy k literárním textům, doplněné dvěma „případovými studiemi“.

    The book offers an analysis of the basic moves required by literary functions of texts of narrative fiction and of the ways in which language works in fictional discourse, in discourse about fiction, and on the border between them. Metaphysical questions concerning the nature of fictional entities, the conditions of their identity, their completeness or incompleteness, or the relationship between fiction and the real world are “brought down to earth” by being resolved at the level of the real functioning of fictional texts, fictional utterances made (within “games of make-believe”) in everyday communication and statements about fiction. The author attempts to show that his account of the basic assumptions and components of the “fictional stance” finds application even in the interpretation of highly non-standard works of narrative fiction: a prominent example is the “radical narration” in the late prosaic works of Samuel Beckett. The book includes polemical confrontations with leading authors in the field of philosophy of language and theory of fiction as well as numerous references to literary texts, supplemented by two case studies.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0346930

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.