Number of the records: 1  

Pole plné rozmanitých bylin. Sborník k životnímu jubileu Lenky Karfíkové

  1. 1.
    0572815 - FLÚ 2024 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Havrda, Matyáš
    Je čas akcident pohybu? K antické kontroverzi nad Aristotelovou Fyzikou.
    [Is time an accident of motion? Ancient controversy over Aristotle’s Physics.]
    Pole plné rozmanitých bylin. Sborník k životnímu jubileu Lenky Karfíkové. Praha: OIKOYMENH, 2022 - (Navrátilová, O.; Němec, V.), s. 7-27. Oikúmené, 220. ISBN 978-80-7298-551-7
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA20-16937S
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : Galen * Aristotle * Simplicius * Themistius * Alexander of Aphrodisias * time * duration
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    https://www.oikoymenh.cz/pole-plne-rozmanitych-bylin-sbornik-zivotnimu-jubileu-lenky-karfikove/

    Galén kritizoval Aristotelovu definici času ze dvou hledisek: jednak zpochybnil důvody, která Aristotela vedou k tvrzení, že čas je bytostně spjatý s pohybem, jednak upozornil na to, že Aristotelova definice času je kruhová, neboť definuje čas pomocí původně časových určení (“dříve” a “později”). Tradice dále Galénovi připisuje tezi, podle níž Platón považoval čas za trvání, které je na pohybu nezávislé. S Galénovou polemikou se vyrovnává Alexandr z Afrodisiady. Článek zkoumá tyto Alexandrovy argumenty a rekonstruuje Alexandrovo vlastní pojetí času, které na Galénovu kritiku zřejmě do jisté míry navazuje.

    Galen criticized Aristotle’s definition of time from two points of view: first, he questioned the reasons that lead Aristotle to claim that time is intrinsically linked to motion, second, he pointed out that Aristotle’s definition of time is circular, since he defines time by means of originally temporal determinations (“before” and “after”). Tradition further attributes to Galen the thesis that Plato regarded time as a duration that is independent of motion. Galen’s polemic is dealt with by Alexander of Aphrodisias. This paper examines these arguments of Alexander and reconstructs Alexander’s own conception of time, which seems to build on Galen’s critique to some extent.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0343467

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.