Number of the records: 1  

Vzestupy a pády portrétní miniatury

  1. 1.
    0571318 - ÚACH 2023 RIV CZ cze B - Monography
    Hradilová, J. - Hradil, David - Sondej, A. - Trmalová, O.
    Vzestupy a pády portrétní miniatury.
    [Rises and Falls of Portrait Miniature.]
    1. - Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, 2022. 232 s. ISBN 978-80-88366-44-7
    R&D Projects: GA MK(CZ) DG18P02OVV034
    Keywords : History of portrait miniature * Technology of portrait miniatures * Ivory support * Pigments * Purple of Cassius * Artificial imitation of ivory * Non-invasive research * X-ray fluorescence scanning (MA-XRF) * Chemical degradation processes
    OECD category: Analytical chemistry

    Miniaturní portréty mají zvláštní kouzlo, které divák dnes na první pohled nepostřehne, protože zobrazené osoby jsou pro něj neznámé. Jsou to ale hmatové předměty uzavřené v medailoncích nebo pouzdrech, kdy na rubu mohly být umístěny praménky vlasů portrétovaných či dokonce celý vypletený motiv z vlasů. Malé rozměry intimní charakter těchto předmětů umocňují. Jako celek se miniatura v čase nepřetržitě vyvíjí. Objevuje se na přelomu 15. a 16. století ve šlechtických rodinách jako specifický výraz doby, nejčastěji ve spojitosti se šperkem. Svého „zlatého věku“ dosahuje pak mezi léty 1780 - 1830. V těchto letech je spolu se svou technickou brilantností ze sociologického hlediska především významným soukromým uměleckým předmětem. Rozšíření fotografie v 2. polovině 19. století ohrozí sice klientskou základnu portrétní miniatury, nikoli však její obsahové sdělení. Zájem o malovanou miniaturu tak nejprve klesá, aby byl na přelomu 19. a 20. století znovu oživen – podporován sběratelskými vášněmi – například královny Viktorie nebo později Edwarda VII. Příběh vzestupů a pádů portrétní miniatury, který přináší tento katalog, tak nekončí - i přes nepřeberné množství levných sériově vyráběných kolorovaných podobenek lze totiž i ve 20. století najít jedinečné umělecké práce, které jsou plnohodnotnými pokračovateli tradic portrétní miniatury.

    Miniature portraits have a special charm that the viewer today does not notice at first glance, because the people depicted are unknown to him/her. But they are tactile objects enclosed in medallions or cases, on the reverse side of which strands of portrait hair could be placed. Small dimensions enhance the intimate character of these objects. As a whole, the miniature continuously evolves over time. It appears at the turn of the 15th and 16th centuries in noble families as a specific expression of the period, most often in connection with jewellery. It reached its “golden age“ between the years 1780 - 1830. In these years, along with its technical brilliance, it is primarily an important private art object from a sociological point of view. The spread of photography in the second half of the 19th century threatened the client base of the portrait miniature, but not its message. Interest in the painted miniature thus first declines, only to be revived at the turn of the 19th and 20th centuries – supported by the passions of collectors – for example, Queen Victoria or later Edward VII. The story of the falls and rises of the portrait miniature, which this catalogue brings, does not end there - despite the abundance of cheap mass-produced coloured likenesses, even in the 20th century, you can find unique works of art that are full-fledged successors to the traditions of the portrait miniature.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0342572

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.