Number of the records: 1  

Kopie a falzifikáty v portrétní miniatuře

  1. 1.
    0570923 - ÚACH 2023 RIV CZ cze B - Monography
    Hradil, David - Hradilová, J. - Sondej, A. - Trmalová, O.
    Kopie a falzifikáty v portrétní miniatuře.
    [Copies and Forgeries in Portrait Miniature.]
    1. - Praha: Ústav anorganické chemie AV ČR, v. v. i., 2022. 196 s. ISBN 978-80-904678-5-9
    R&D Projects: GA MK(CZ) DG18P02OVV034
    Keywords : Copies * Forgeries * Portrait miniature * Non-invasive research * X-ray fluorescence scanning (MA-XRF) * Graphics * Photographs * Decorative art * Ivory * Artificial imitation of ivory
    OECD category: Analytical chemistry

    Problematika falz ve výtvarném umění ve společnosti velmi silně rezonuje. Pozornost je přitom zaměřena hlavně na české moderní malířství konce 19. a 1. poloviny 20. století, což je přirozené. Padělatelské dílny zde způsobují významné hospodářské škody. Malířství miniaturních portrétů však nabízí zcela jiný a v mnohém specifický příběh. Prodejní ceny jsou nižší, o to však snáze dostupné mnohem širšímu okruhu zájemců a sběratelů. Miniatury jsou často nabízeny starožitníky a objevují se často na internetových aukcích. Kdo však zná skutečný příběh malovaných miniatur a jak nahlížet na reprodukce vzniklé za pomoci fotografických nebo fotomechanických přenosů? Právě v průběhu 19. století, kdy klasickou malovanou miniaturu začala existenčně ohrožovat portrétní fotografie, vzniklo vícero dobově specifických technologií. Co je a není falzem a proč má smysl rozlišovat mezi falzy a dekorativními miniaturami, které jsou často produkty sériových výrob? Katalog k výstavě „Kopie a falzifikáty v portrétní miniatuře” může být prvním průvodcem, který pomůže čtenářům naučit se rozlišovat mezi originály a napodobeninami a také naučit se ptát, jaké jsou materiálové, technologické a výtvarné znaky, prokazující kvalitu a autenticitu drobných dílek kapesního formátu, které jsou i dnes ceněným sběratelským artiklem.

    The issue of forgeries in fine arts resonates very strongly in society. At the same time, attention is focused mainly on Czech modern painting of the end of the 19th and the first half of the 20th century, which is understandable. Forgery workshops cause significant economic damage here. The painting of miniature portraits, however, offers a completely different and in many ways specific story. Selling prices are lower, but more easily accessible to a much wider circle of interested parties and collectors. Miniatures are often offered by antique dealers and appear frequently in online auctions. But who knows the real story of painted miniatures and how to look at reproductions made with the help of photographic or photomechanical transfers? It was in the course of the 19th century, when portrait photography began to threaten the existence of the classic painted miniature, that a number of period-specific technologies were created. What is and is not a fake and why does it make sense to distinguish between fakes and decorative miniatures, which are often mass-produced items? The catalogue for the exhibition ”Copies and forgeries in portrait miniature” can be the first guide to help readers learn to distinguish between originals and imitations, as well as learn to ask what are the material, technological and artistic features that prove the quality and authenticity of small pieces of pocket format, which are still a valued collector's item today.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0342571

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.