Number of the records: 1  

Zavádění předmětů v Aristotelismu. Jsou předměty vědy abstraktní, nebo relační?

  1. 1.
    0568941 - FLÚ 2023 RIV US cze J - Journal Article
    Sousedík, Prokop
    Zavádění předmětů v Aristotelismu. Jsou předměty vědy abstraktní, nebo relační?
    [Introducing objects in Aristotelianism. Are the objects of science abstract or relational?]
    Studia Neoaristotelica. Roč. 19, č. 4 (2022), s. 35-59. ISSN 1214-8407. E-ISSN 1804-6843
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA18-05838S
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : Aristotelian science * Kripke * Aristotle
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    Impact factor: 0.1, year: 2022
    Method of publishing: Open access
    https://doi.org/10.5840/studneoar20221946

    Hlavním cílem tohoto článku je zpochybnit aristotelskou představu, že všechny předměty metafyziky, matematiky a fyziky jsou abstraktní, a proto tyto disciplíny tvoří homogenní třídu. Úvaha o způsobu, jakým jsou předměty zaváděny do vědeckého diskurzu, totiž vede k závěru, že některé z těchto předmětů (zejména matematické) jsou fikcí rozumu anebo že jejich povaha je definována čistě jejich vzájemnými vztahy. Z toho vyplývá, že příslušné disciplíny, které zdaleka nejsou teoretickými vědami, jsou oprávněně klasifikovány jako umění.

    The main purpose of this paper is to contest the Aristotelian notion that the objects of metaphysics, mathematics and physics are all abstract, which is the reason why these disciplines constitute a homogeneous class. For a reflection on the way how objects are introduced into scientific discourse leads to the conclusion that some of these objects (especially the mathematical ones) are fictions of reason an that their nature is defined purely by their mutual relationships. From this it follows that, far from being theoretical sciences, the respective disciplines are justifiedly classified as arts.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0341073

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.