Number of the records: 1  

Velkomoravské Mikulčice virtuálně

  1. 1.
    0568232 - ARÚB 2023 RIV cze U - Conference, Workshop Arrangement
    Poláček, Lumír - Krupičková, Šárka - Šindelář, Jiří - Tesařová, Barbora
    Velkomoravské Mikulčice virtuálně.
    [Great Moravian Mikulčice Virtually.]
    [Mikulčice, 25.08.2022-31.10.2022, (E2-CST 1/0)]
    R&D Projects: GA MK(CZ) DG18P02OVV029
    Institutional support: RVO:68081758
    Keywords : Early Middle Ages * 3D visualisation * Mikulčice
    OECD category: Archaeology

    Výstava a odpovídající kritický katalog vycházejí z výsledků téměř 70 let trvajícího systematického výzkumu na centrální lokalitě Velké Moravy, hradišti Mikulčice-Valy. Atraktivní moderní formou prezentují jak významné terénní objekty, tak vybrané movité nálezy, a to formou vědecky přesných 3D modelů. Tyto virtuální modely byly zpracovány na základě dokumentace prováděné metodou vícesnímkové fotogrammetrie. Podstatou námi zdokonalené fotogrammetrické metody je vytváření věrných komplexních virtuálních kopií archeologických nálezů, které mohou sloužit jako nástroj dokumentace a památkové ochrany objektů, ale také k jejich dalšímu vědeckému zpracování. Zároveň jde o velice atraktivní, inovativní a oblíbenou formu prezentace archeologického dědictví široké veřejnosti. Po obsahové stránce výstavní instalace propojila věcnou rovinu dotýkající se archeologické lokality Mikulčice-Valy s rovinou metodickou zaměřenou na prezentaci principů použitých digitálních technologií v archeologii. Ucelený grafický a architektonický návrh instalace sestával ze sedmi samonosných minimalistických výstavních boxů, které nesou tištěnou grafiku a jsou vybaveny prezentační elektronikou – videorámečky, obrazovkami, holografickými vitrínami a holografickou projekcí pomocí rotačního projektoru. Instalace boxů byla doplněna několika dalšími atraktivními solitérními prezentacemi v podobě půdorysu bojovnického hrobu 1:1, který bylo možné s pomocí tabletů vizualizovat do podoby rozšířené reality, dále haptických exponátů vytištěných na 3D tiskárně a velkoplošné nástěnné projekce. Stejnojmenný výstavní katalog zachovává princip interaktivity aplikovaný na výstavě: k virtuálním modelům prezentovaným na výstavě je možné se připojit prostřednictvím QR kódů použitých v katalogu. Celá výstava byla připravena s vědomím významného potenciálu virtuální archeologie pro oblast cílené ochrany, trvalého uchování a veřejné prezentace archeologického kulturního dědictví.

    The exhibition and critical exhibition catalogue draw on the results of almost 70 years of systematic excavations at the central site of the Great Moravian stronghold of Mikulčice-Valy. The attractive modern presentation of important features and movable finds has the form of scientifically accurate 3D models. These virtual models were designed based on multi-image photogrammetry documentation. The core of our improved photogrammetric method is the design of true complex virtual copies of archaeological finds. Photogrammetry serves as a tool of the documentation and protection of archaeological features, but also of their further scientific processing. At the same time, it is an immensely attractive, innovative and popular form of presenting archaeological heritage to the general public. The content of the exhibition interconnects the material aspect of the archaeological site of Mikulčice-Valy and a methodological aspect – the presentation of the principles of digital technologies used in archaeology. The compact graphic and architectural design of the exhibition consists of seven minimalist self-supporting exhibition boxes, which bear graphic prints and are equipped with presentation electronics – video frames, screens, holographic displays and a rotary holographic projector. The exhibition boxes were complemented by several other attractive solitary exhibits: a 1:1 ground plan of a warrior’s grave, which could be visualized by means of augmented reality with the use of tablets, haptic exhibits printed on a 3D printer or large-scale wall projections. The catalogue also employs the principle of interactivity, which is at the heart of the exhibition: the visitors can connect with the exhibited virtual models using the QR codes in the catalogue. When designing the exhibition, the authors had in mind the great potential of virtual archaeology to enable targeted protection, preservation and public presentation of archaeological cultural heritage.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0341539

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.