Number of the records: 1  

Číst jako baťovec: výchova čtenářů v baťovském Zlíně

  1. 1.
    0567983 - ÚČL 2023 RIV CZ cze J - Journal Article
    Svobodová, Barbora
    Číst jako baťovec: výchova čtenářů v baťovském Zlíně.
    [To read like a Bataman: reader education in Bat’a’s Zlín.]
    Knihovna - knihovnická revue. Roč. 33, č. 1 (2022), s. 71-85. ISSN 1801-3252. E-ISSN 1802-8772
    Research Infrastructure: CLB II - 90136
    Institutional support: RVO:68378068
    Keywords : Baťa’s Zlín 1918–1939 * Tomáš Baťa, Jan Antonín Baťa, modernity, education for reading * Jan Antonín Baťa * modernity * education for reading
    OECD category: Specific literatures
    Method of publishing: Open access
    https://knihovnarevue.nkp.cz/archiv/2022-1/knihovny-a-informace/cist-jako-batovec

    Předkládaný text se zaměřuje na různé aspekty výchovy ke čtenářství v meziválečném baťovském Zlíně. Ten ve své době představoval vzorové ztělesnění hodnot spjatých s průmyslovou modernitou, což určovalo i jeho kulturní politiku. Zlínský systém ústy svého zakladatele Tomáše Bati a poté i jeho nástupce Jana Antonína Bati vyjadřoval představu o adekvátní četbě pro závodní zaměstnance podporující v nich vlastnosti požadované po každém baťovci. Článek se tak soustřeďuje na podobu vize oné správné „baťovské četby“ vycházející mimo jiné i z osobního vkusu obou představitelů obuvnického podniku a na snahy tuto vizi propagovat a prosazovat jak mezi dospělými pracovníky, tak mezi průmyslovým dorostem a dětmi prostřednictvím školního vzdělávání.

    The text focuses on various aspects of education for reading in interwar Baťa’s Zlín. In its time, it represented a model embodiment of values associated with industrial modernity, which also determined its cultural policy. Through the mouth of its founder, Tomáš Baťa, and then his successor, Jan Antonín Baťa, the Zlín system formulated the idea of adequate reading for factory employees, promoting in it the qualities required of every Bataman. The article thus concentrates on the vision of a proper Baťa reading based, among other things, on the personal tastes of the two shoemakers and on the efforts to promote and enforce this vision among adult workers as well as among industrial youth and children through school education.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0339297

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    cist_jako_batovec.pdf0483.6 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.