Number of the records: 1  

Scholastická logika „vědění ” III. Logická vševědoucnost a logika inferenčního poznání

  1. 1.
    0563533 - FLÚ 2023 RIV US cze J - Journal Article
    Hanke, Miroslav
    Scholastická logika „vědění ” III. Logická vševědoucnost a logika inferenčního poznání.
    [Scholastic Logic of „Knowledge” III. Logical omniscience and the logic of inferential knowledge.]
    Studia Neoaristotelica. Roč. 18, č. 3 (2021), s. 3-107. ISSN 1214-8407. E-ISSN 1804-6843
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GB14-37038G
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : scholastic logic * logical omniscience * semantic paradoxes * epistemic logic
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    Method of publishing: Open access
    https://doi.org/10.5840/studneoar202118310

    Problém logické vševědoucnosti zahrnuje problém uzávěru vědění na implikaci a problém distribuce vědění přes implikaci. V pozdně-středověké scholastické tradici byla tato témata probírána v rámci několika různých žánrů, konkrétně v kontextu obecné analýzy logické platnosti, obligačních disputací, řešení logických paradoxů a sémantiky termínů. Studie rozebírá soubor textů pocházejících ze čtrnáctého století s několika přesahy do následujících dvou staletí, přičemž se pokouší o představení jak britské, tak kontinentální myšlenkové tradice.

    The problem of logical omniscience breaks down to the problems of the closure of knowledge under implication and of the distribution of knowledge over implication. In latemedieval scholasticism these two related issues were engaged in various genres, in particular in general analysis of validity, games of obligationes, solution to self-referential antinomies and semantics of terms. The present study analyses the corpus of fourteenth-century texts with some overreaches to the subsequent two centuries, attempting to cover representatives of both the “British” and the “Continental” tradition.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0335737

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.