Number of the records: 1  

Vyhazování vzhledově nedokonalé zeleniny a ovoce jako jedna z forem plýtvání potravinami – Potraviny 2022

  1. 1.
    0563075 - SOÚ 2023 CZ cze V - Research Report
    Hanzlová, Radka
    Vyhazování vzhledově nedokonalé zeleniny a ovoce jako jedna z forem plýtvání potravinami – Potraviny 2022.
    [Disposal of Visually Imperfect Vegetables and Fruits as One of the Forms of Food Wasting – Food 2022.]
    1. - Praha: Sociologický ústav AV ČR, v. v. i., 2022. 7 s. Tiskové zprávy CVVM, OR221010.
    Institutional support: RVO:68378025
    Keywords : food waste * imperfect fruit * imperfect vegetables * consumer behavior
    Subject RIV: AO - Sociology, Demography
    https://cvvm.soc.cas.cz/cz/tiskove-zpravy/ostatni/ostatni-ruzne/5595-vyhazovani-vzhledove-nedokonale-zeleniny-a-ovoce-jako-jedna-z-forem-plytvani-potravinami-potraviny-2022

    Ve speciálním výzkumu Potraviny 2022 CVVM SOÚ AV ČR zjišťovalo názory a postoje české veřejnosti k problematice plýtvání potravinami. Jedna část byla zaměřena na nákup vzhledově ne zcela dokonalého ovoce a zeleniny.
    Při zachování stejné ceny by si mezi zeleninou a ovocem, kde by byly nedokonalé a tvarově perfektní kusy vedle sebe, vybralo 65 % dotázaných tu dokonalou.
    Dle české veřejnosti mají rozhodující vliv na požadovaný vzhled ovoce a zeleniny, které se dostanou na pulty obchodních řetězců a supermarketů, normy Evropské unie (34 %) a normy obchodních řetězců a supermarketů (28 %).
    Co se týče odhadu množství ovoce a zeleniny, která se kvůli svému vzhledu ke spotřebitelům vůbec nedostane, správný podíl (tedy 20 až 30 %) uvedly více než dvě pětiny (41 %) dotázaných.

    In a special study called Food 2022, CVVM SOÚ AV ČR asked for the opinions and attitudes of the Czech public on the issue of food wasting. One part was focused on the purchase of imperfect fruits and vegetables.
    If there were imperfect and perfectly shaped pieces of fruits and vegetables placed next to each other, 65% of the respondents would chose the perfect one, provided they had the same price.
    According to the Czech public, the European Union standards (34%) and the standards of supermarkets (28%) have a decisive influence on the desired appearance of fruit and vegetables that reach the shelves of supermarkets and chains.
    As for the estimate of the amount of fruits and vegetables that do not reach consumers at all due to their appearance, the correct share (i.e. 20 to 30%) was estimated by more than two-fifths (41%) of the respondents.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0336720

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.