Number of the records: 1
Rozhovor s komenioložkou PhDr. Věrou Schifferovou, CSc.
- 1.0562677 - FLÚ 2023 CZ cze J - Journal Article
Schifferová, Věra - Svobodová, Z.
Rozhovor s komenioložkou PhDr. Věrou Schifferovou, CSc.
[Interview with Comenius - scholar PhDr. Věra Schifferová, CSc.]
Caritas et Veritas. Roč. 11, č. 2 (2021), s. 14-20. E-ISSN 1805-0948
Institutional support: RVO:67985955
Keywords : interview * Patočka * Comenius
OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Method of publishing: Open access
https://www.caritasetveritas.cz/artkey/cev-202102-0003_rozhovor-s-komeniolozkou-phdr-verou-schifferovou-csc.php
Věra Schifferová v rozhovoru zodpověděla tři otázky, které jí položila Zuzana Svobodová. Rozhovor takto krouží kolem tří tematických oblastí: V. Schifferová nejprve objasňuje, jak se dostala k promýšlení myšlenkového odkazu Komenského a jak se postupně její náklonnost ke Komenskému rozvíjela. Druhá část rozhovoru se týká vztahu Jana Patočky ke Komenskému. Věra Schifferová v této části představuje vnitřní souvislost Patočkova bádání o Komenském s některými ústředními náměty jeho fenomenologické filosofie, filosofie dějin a filosofie výchovy. V třetí části rozhovoru Věra Schifferová upozorňuje na ty Komenského a Patočkovy myšlenky, které považuje za zvláště naléhavé a které se snaží předat svým studentům.
In the interview, Věra Schifferová answered three questions that Zuzana Svobodová asked her. The interview revolves around three thematic areas: Schifferová first clarifies how she came to research on Comenius’ legacy and how her interest in Comenius gradually developed. The second part of the intervierw concerns Jan Patočka’s relationship with Comenius. In this part, Schifferová presents the inner connection of Patočka’s interpretation of Comenius with some of the central themes of Patočka’s phenomenological philosophy, philosophy of history and philosophy of education. In the third part of the interview, Schifferová draws attrention to the ideas of Comenius and Patočka, which she considers especially urgent and which she as challenge and inspiration tries to convey to her students.
Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0335174
Number of the records: 1