Number of the records: 1
Skryté nebezpečí otěrových částic
- 1.0557490 - ÚFM 2023 RIV CZ cze J - Journal Article
Švábenská, Eva - Roupcová, Pavla
Skryté nebezpečí otěrových částic.
[Hidden Hazard of Wear Particles.]
Chemické listy. Roč. 116, č. 4 (2022), s. 228-234. ISSN 0009-2770. E-ISSN 1213-7103
Institutional support: RVO:68081723
Keywords : particulate matter * brake linings * brake pads * friction materials * wear particles * analysis * emissions
OECD category: Environmental sciences (social aspects to be 5.7)
Impact factor: 0.6, year: 2022
Method of publishing: Open access
http://www.chemicke-listy.cz/ojs3/index.php/chemicke-listy/article/view/4039
Zvyšující se mobilita a růst počtu automobilů s sebou nese i zvyšující se zátěž v podobě nárůstu částic uvolňovaných otěrem z brzd. Do ovzduší a posléze i okolí dopravních tepen se dostávají otěrové částice obsahující různé, pro některé organismy i toxické prvky a sloučeniny. Cílem tohoto přehledového článku je poskytnout informace jak o složení frikčních kompozitů, tak i emisích spojených s dopravou se zaměřením na otěrové částice uvolňované z brzd. Článek je rozdělen do dvou částí. První část se věnuje složení frikčních kompozitů, funkcí jednotlivých komponent a metodám používaných pro jejich charakterizaci.
Druhá část je zaměřena na emise spojené s dopravou. Diskutováno je zastoupení různých frakcí, složení a rozptyl otěrových částic v kontextu dopravy i metody, které se používají k identifikaci zdroje znečisťujících částic.
Intensifying the mobility and the increase of the number of vehicles give rise to a larger amount of particles released by the brake abrasion. The particles, containing various elements and substances hazardous for some or-ganisms, get subsequently into the air and the environment along busy roads. The aim of this review article is to pro-vide information on both the composition of friction com-posites and transport-related emissions. The article is fo-cused mainly on the wear particles released from brakes, but also on methods used to identify the source of the pol-luting particles are discussed.
Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0333977
Number of the records: 1