Number of the records: 1  

Zařízení pro tlumení vibrací železničních kol

  1. 1.
    0557209 - ÚT 2023 RIV cze P1 - User Module
    Boháč, T. - Tašek, H. - Běhálek, V. - Pešek, Luděk - Šnábl, Pavel - Bula, Vítězslav
    Zařízení pro tlumení vibrací železničních kol.
    [Vibration damping equipment for railway wheels.]
    2022. Owner: Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i. - BONATRANS GROUP a.s. Date of the utility model acceptance: 18.01.2022. Utility model number: 35735
    R&D Projects: GA TA ČR(CZ) TF06000020
    Institutional support: RVO:61388998
    Keywords : raylway wheel * damping ring * design * vibration suppression
    OECD category: Applied mechanics
    https://isdv.upv.cz/doc/FullFiles/UtilityModels/FullDocuments/FDUM0035/uv035735.pdf

    Užitný vzor s názvem Zařízení pro tlumení vibrací železničních kol je vylepšením užitného vzoru CZ 25021 U1 Tlumící kroužek s proměnnou křivostí střednice, jehož nedostatkem je, že vlivem nepřesností při výrobě kroužku se nevytvoří jeho optimální teoreticky navržená ovalita, což vede ke snížení předpokládaného tlumení vibrací přenášených mezi železničním kolem a kroužkem. Podstata vylepšení a odstranění tohoto nedostatku spočívá v tom, že zařízení sestává z tlumícího kroužku s proměnnou křivostí, mezi jehož konce je vložen rozpěrný element pro vyvolání osové tlakové síly mezi oběma konci kroužku. Při aplikaci osové tlakové síly od vloženého rozpěrného elementu se vnese do kroužku přídavný moment, který vyvolá dodatečné zdeformování kroužku s proměnnou křivostí, který má z výroby porušenou ovalitu, a tím jeho rovnoměrnější dosednutí do drážky kola.


    Utility model entitled Vibration damping device for railway wheels is an improvement of utility model CZ 25021 U1 Damping ring with a variable curvature of the centre line, the shortcoming of which is that due to inaccuracies in the manufacture of the ring, its optimum theoretically designed ovality is not obtained, which leads to a reduction in the expected damping of vibrations transmitted between the railway wheel and the ring. The essence of the improvement and elimination of this deficiency is that the device consists of a damping ring with variable curvature, between the ends of which a spacer element is inserted to induce axial pressure force between the two ends of the ring. When an axial compressive force is applied from the inserted spacer, an additional force introduces a moment into the ring, which causes additional deformation of the variable curvature ring with uneven produced ovality, and thus its seating more evenly in the wheel groove.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0331280

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.