Number of the records: 1  

Jdeme pod povrch. Příběhy Archeologického ústavu Akademie věd ČR v Brně 1920 – 1970 – 2020

  1. 1.
    0555779 - ARÚB 2023 CZ cze M - Monography Chapter
    Svoboda, Jiří
    Paleolitické umění.
    [Paleolithic art.]
    Jdeme pod povrch. Příběhy Archeologického ústavu Akademie věd ČR v Brně 1920 – 1970 – 2020. Brno: Archeologický ústav AV ČR, Brno, v. v. i., 2021 - (Poláček, L.), s. 232-236. ISBN 978-80-7524-049-1
    Grant - others:AV ČR(CZ) StrategieAV21/12
    Program: StrategieAV
    Institutional support: RVO:68081758
    Keywords : paleolithic * paleolithic art * Dolní Věstonice * Pavlov
    OECD category: Archaeology

    Příspěvek nahlíží na problematiku paleolitu optikou umění. Pavlovienské umění z Dolních Věstonic i Pavlova lze rozčlenit do dvou hlavních skupin – řezeb v mamutovině a plastik z vypálené hlíny. Zatímco pracné řezby v mamutovině sloužily spíše dlouhodobě, hliněné plastiky naplnily svůj účel jednorázově při rituálu či hře. V obou skupinách převládá antropomorfní motiv ženy a zoomorfní motivy impozantních zvířat jako mamut, nosorožec či lev. Umělecká tvorba je vlastní větším, dlouhodobě obývaným sídlištím, kde naplňovala vyšší potřebu vzájemné komunikace. Mladší umění tzv. willendorfsko-konstěnkiovské fáze je redukované, s převahou ženských figurek. Magdalenien reprezentuje nález koňského žebra s rytinou koní či rytina ženy z Pekárny.

    This chapter views the Paleolithic period through the prism of the arts. Pavlovian art from Dolní Věstonice and Pavlov can be categorised into two main groups – carvings in mammoth ivory and sculptures from burned clay. While laborious mammoth ivory carvings served for a long time, clay sculptures fulfilled their purpose on one occasion – in a ritual or game. The anthropomorphic motif of the woman and zoomorphic motifs of imposing animals such as the mammoth, rhinoceros and lion dominate both groups. Art was more common in larger, long-occupied settlements, where it fulfilled a greater need for mutual communication. Later art from the Willendorf-Kostenki phase is reduced, with a predominance of small female figurines. The Magdalenian period is represented by a horse rib find with a horse carving or a carving of a woman from Pekárna.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0331748

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.