Number of the records: 1  

„Dílo jeho mistra“. Otakar Ostrčil jako propagátor Zdeňka Fibicha

  1. 1.
    0551729 - ÚDU 2022 RIV CZ cze J - Journal Article
    Kratochvílová, Markéta
    „Dílo jeho mistra“. Otakar Ostrčil jako propagátor Zdeňka Fibicha.
    [“His Master’s work”. Otakar Ostrčil as a promoter of Zdeněk Fibich.]
    Musicologica Olomucensia. Roč. 33, č. 1 (2021), s. 27-40. ISSN 2787-9186. E-ISSN 2787-9194
    Institutional support: RVO:68378033
    Keywords : Zdeněk Fibich * Otakar Ostrčil * Zdeněk Nejedlý * František A. Urbánek * National Theatre in Prague * Czech music * 19th and 20th century music history * edition * reception
    OECD category: Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    Method of publishing: Open access
    https://musicologica.upol.cz/magno/mus/2021/mn1.php

    Studie zkoumá Ostrčilův význam pro šíření Fibichova díla. Fibich svého žáka Ostrčila pověřoval revizemi svých partitur před vydáním, a dokonce mu svěřil části některých svých děl k instrumentaci. Vedle toho Ostrčil již tehdy upravil několik Fibichových skladeb pro klavír. Poté, co Ostrčil nastoupil svou vlastní kariéru skladatele, dirigenta a uměleckého ředitele, věnoval i nadále svou pozornost hudbě svého učitele. Ostrčil byl upravovatelem a korektorem Fibichových skladeb vydávaných u F. A. Urbánka, dirigentem jeho oper v Národním divadle včetně dramaturgie fibichovských cyklů, věnoval se propagaci Fibicha v zahraničí, kdy například provedl předehru k opeře Pád Arkuna ve švédském Göteborgu.

    This paper looks at the role Ostrčil played in the dissemination of Fibich’s work. Their relationship began during Ostrčil’s studies, when Fibich entrusted him with revisions of his scores before publication, and even letting him fi nish the instrumentation of several of his works. Besides, already at that time Ostrčil was arranging some of Fibich’s compositions for piano. After Fibich’s death and after he started his own career as a composer, conductor and artistic director, Ostrčil continued to devote his attention to the music of his teacher. He arranged and prepared his works for publication at F. A. Urbánek, and conducted his operas in the National Theatre including the dramaturgy of a Fibich cycle. He also promoted Fibich’s music abroad, e.g. conducting the overture from The Fall of Arkona in Göteborg, Sweden.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0327080

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.