Number of the records: 1  

Způsob stravování, nakupování a chování české společnosti vzhledem k životnímu prostředí – Potraviny 2021

  1. 1.
    0549737 - SOÚ 2022 CZ cze V - Research Report
    Hanzlová, Radka
    Způsob stravování, nakupování a chování české společnosti vzhledem k životnímu prostředí – Potraviny 2021.
    [Environmentally friendly food consumption choices, shopping, and behaviour in Czech society – Food 2021.]
    1. - Praha: Sociologický ústav AV ČR, v. v. i., 2021. 7 s. Tiskové zprávy CVVM, or211111.
    Institutional support: RVO:68378025
    Keywords : shopping for food * environmental impact * vegetarians * flexitarians * vegan
    OECD category: Sociology
    https://cvvm.soc.cas.cz/en/press-releases/other/other/5492-environmentally-friendly-food-consumption-choices-shopping-and-behaviour-in-czech-society-food-2021

    Pro českou veřejnost je při nakupování potravin nejdůležitější cena a následně složení, naopak nejméně důležitý je obalový materiál. Pro nadpoloviční většinu (51 %) dotázaných je důležité, jaký je dopad výroby potravin, které kupují, na životní prostředí a pro 45 % dotázaných to důležité není. Naprostá většina (91 %) české veřejnosti se stravuje běžnou stravou bez žádného omezení, 3 % shodně vegetariánsky a flexitariánsky a zbývající 3 % jiným výživovým směrem (bezlepková strava, dia, veganství). Biopotraviny alespoň občas nakupuje třetina (33 %) respondentů, což je v porovnání s rokem 2020 nárůst o 10 procentních bodů.

    The most important factor the Czech public considers when shopping for food is price, followed by a food’s ingredients, while the least important factor is the food’s packaging. For a more than one-half majority (51%) of respondents the environmental impact of how the foods they buy are produced is important to them, while for 45% this consideration is not important at all. The absolute majority (91%) of the Czech public eat regular food without any restrictions, 3% are vegetarians and 3% are flexitarians, and the remaining 3% adhere to some other type of diet (gluten-free, health food, vegan). One-third (33%) of respondents indicated they at least occasionally by organic food, which compared to 2020 is an increase of 10 percentage points.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0326314

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.