Number of the records: 1  

Výuka občanské výchovy a ZSV pro 21. století

  1. 1.
    0548436 - FLÚ 2022 cze A - Abstract
    Lánský, Ondřej
    Výuka občanské výchovy a ZSV pro 21. století.
    [Teaching Civics and Social Sciences for the 21st Century.]
    Velké Meziříčí, 2021.
    [Evropský festival filozofie /15./. 29.08.2021-12.09.2021, Velké Meziříčí]
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : 21st Century * civics * education * social sciences
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology

    Podle mnoha indicií se průmyslová společnost dostává na hranici systémové změny. Mezi aktuální témata patří nárůst ekonomických a sociálních nerovností, vzestup populismu a plebiscitarismu v politické sféře a příčiny a důsledky klimatické změny obecně. Společným jmenovatelem těchto tendencí je příklon k autoritářství jako organizačnímu principu politického a sociálního života. Nejobecnějším cílem české školství v oblasti občanské výchovy (a základů společenských věd, dále ZSV) je v polistopadovém období výchova demokratického a kritického občana. Co to ovšem v podmínkách těchto změn vlastně znamená? Jaké výzvy současný vývoj před občanskou výchovu a výuku ZSV klade? Jak má být směřována výuka ZSV a OV na základní a střední škole (resp. gymnáziu)? Na jakou podobu společnosti má studující připravovat? Příspěvek se zaměří na zodpovězení těchto otázek zejména pomocí seznámení s nově akreditovanými programy výuky učitelství OV a ZSV na Pedagogické fakultě UK v Praze.

    According to many indications, industrial society is on the verge of systemic change. Current topics include the rise of economic and social inequalities, the rise of populism and plebiscitarianism in the political sphere, and the causes and consequences of climate change in general. The common denominator of these tendencies is authoritarianism as an organizational principle of political and social life. Thus, the most general goal of Czech education in Civic education (and teaching of the Social Sciences) is the education of a democratic and critical citizen in the post-1989 period. However, what does this mean in terms of these changes? What are the challenges of the current development for the Civic education and teaching of Social Sciences? How should the teaching of Social Sciences and Civics at primary and secondary school (or grammar school) be directed? Students should be prepared for a life in a future society. What kind of society will it be? This paper focuses on answering these questions, primarily through acquaintance with the newly accredited academic programs for teaching Civics and Social Sciences at the Faculty of Education, Charles University in Prague.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0324518

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.