Number of the records: 1  

Závěrečná zpráva projektu „Efektivní využití odpadního tepla“ reg. č. CZ.07.1.02/0.0/0.0/16_040/0000384 realizovaném v rámci výzvy č. 24 OP PPR, technologie 1, mobilní zdroje odpadního tepla

  1. 1.
    0543522 - FZÚ 2022 RIV CZ cze V - Research Report
    Knížek, Karel - Stachura, Jan
    Závěrečná zpráva projektu „Efektivní využití odpadního tepla“ reg. č. CZ.07.1.02/0.0/0.0/16_040/0000384 realizovaném v rámci výzvy č. 24 OP PPR, technologie 1, mobilní zdroje odpadního tepla.
    [Final report of the project Effective use of waste heat reg. No. CZ.07.1.02 / 0.0 / 0.0 / 16_040 / 0000384 implemented within the call No. 24 OP PPR, technology 1, mobile sources of waste heat.]
    Praha: Magistrát hl. m. Prahy, 2020. 6 s.
    R&D Projects: GA KHP UH0384
    Institutional support: RVO:68378271
    Keywords : využití odpadního tepla * termoelektrická konverse
    OECD category: Condensed matter physics (including formerly solid state physics, supercond.)

    Cílem projektu bylo ověřit možnost využití termoelektrických generátorů (dále TEG) k výrobě elektrické energie z odpadního tepla, které je produkováno spalováním fosilního paliva v dopravních prostředcích. S ohledem na charakter jízdního cyklu prostředků veřejné dopravy jsme se na základě konzultací a prozkoumání možností experimentálního testování soustředili na ověření možnosti lepšího využití energie produkované nezávislým topením (NT) s cílem alespoň částečného pokrytí jeho potřeby elektrické energie, která je nutná k jeho provozu. Při provozu NT v autobuse dochází totiž k odběru elektrické energie cca 360 W z elektrické soustavy autobusu, která je potřeba pro pohon oběhového čerpadla, ventilátorů topení a řídící elektroniky NT.


    The aim of the project was to verify the possibility of using thermoelectric generators (TEG) to produce electricity from waste heat, which is produced by fossil fuel combustion in vehicles. Regarding the character of the public transport cycle and based on consultations and exploring experimental testing, we have focused on the possible improvement of the utilization of the energy that is produced by independent heater (IT) in order to at least partially cover the electric consumption needed for the running of the IT. During the operation of the IT in the bus, approximately 360 W of electricity is taken from the bus's electrical system, which is needed to drive the circulation pump, the heating fans and the IT control electronics.

    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0320727

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.