Number of the records: 1  

Experimentální studie akceptace pravidel přirozené dedukce v českém jazyce

  1. 1.
    0543414 - FLÚ 2022 RIV CZ cze J - Journal Article
    Drobňák, Matej - Peregrin, Jaroslav - Matějíček, P. - Hubálek, M.
    Experimentální studie akceptace pravidel přirozené dedukce v českém jazyce.
    [An Experimental Study of the Acceptance of the Rules of Natural Deduction in Czech.]
    Slovo a slovesnost. Roč. 82, č. 1 (2021), s. 67-83. ISSN 0037-7031
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA17-15645S
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : natural deduction * natural language * natural language semantics * natural deduction * disjunction * negation
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    Impact factor: 0.227, year: 2021
    Method of publishing: Limited access
    http://sas.ujc.cas.cz/archiv.php?art=4477

    Gentzenova pravidla přirozené dedukce definují základní inferenční vzorce, kterými se řídí užití logických konstant v rámci logického systému přirozené dedukce. Obecně jsou tato pravidla považována za reprezentaci modelu, který podstatným způsobem aproximuje skutečné užití protipólů logických konstant kompetentními mluvčími v každodenní komunikaci. Cílem našeho výzkumu je zjistit, do jaké míry jsou pravidla přirozené dedukce skutečně ve shodě s užitím protipólů logických konstant kompetentními mluvčími češtiny.

    Gentzen’s rules of natural deduction define the basic inference patterns which govern the use of logical constants within the logical system of natural deduction. In general, these rules are considered to represent a model that significantly approximates the actual use of counterparts of logical constants by competent speakers in everyday communication. The aim of our research is to find out to what extent the rules of natural deduction are in accordance with the use of counterparts of logical constants by competent Czech speakers.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0320629

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.