Number of the records: 1  

Společenský status učňovského vzdělávání v České republice: vývoj posledních 15 let a srovnání se zahraničím

  1. 1.
    0543344 - NHÚ 2022 RIV CZ cze V - Research Report
    Korbel, Václav - Münich, Daniel
    Společenský status učňovského vzdělávání v České republice: vývoj posledních 15 let a srovnání se zahraničím.
    [Social status in Vocational Education and Training (VET) in the Czech Republic over the past 15 years, and an international comparison.]
    Praha: Národohospodářský ústav AV ČR, v. v. i., 2021. 56 s. Studie IDEA, 1/2021. ISBN 978-80-7344-570-6
    Grant - others:AV ČR(CZ) StrategieAV21/22
    Program: StrategieAV
    Institutional support: RVO:67985998
    Keywords : vocational education and training * Czech Republic * social status
    OECD category: Applied Economics, Econometrics
    https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_1_2021_Ucnovske_skolstvi/files/extfile/IDEA_Studie_1_2021_Ucnovske_skolstvi.pdf

    Česká republika (ČR) má historicky silnou větev učňovského vzdělávání, do které každý rok vstupuje okolo 30 % žáků prvního ročníku středního vzdělávání (SV). Často se debatuje, jak velký podíl žáků má studovat v učňovském vzdělávání, ale méně se zkoumá, jací žáci o něj mají zájem a jak se jejich složení mění v čase. Tato studie mapuje tyto fenomény měřením společenského statusu učňovského vzdělávání v ČR a jeho vývoje od roku 2003. Na základě zahraničních studií definujeme společenský status jako relativní rozdíl v gramotnosti žáků prvního ročníku učňovského vzdělávání oproti podobně starým žákům zbylých typů SV v testování PISA při kontrole dalších faktorů. Společenský status tedy odráží, jací žáci si učňovské vzdělávání vybírali, a je součtem různých faktorů, které ovlivnily jejich výběr – očekávaná kvalita vzdělávání, uplatnění po dokončení, zaměření daného oboru nebo vnímání a názory rodičů a spolužáků na základních školách (ZŠ). Například, pokud by se relativní gramotnost žáků učňovského vzdělávání oproti ostatním typům SV mezi lety snížila, můžeme to za splnění určitých předpokladů interpretovat jako pokles společenského statusu učňovského vzdělávání.

    The Czech Republic (CZ) has an historically strong system of vocational education and training (VET), which around 30% of first-year high school (HS) students enter each year. How many students should enter VET has often been debated. However, which students select into VET and how their composition has changed over time has been less examined. This study maps these phenomena by measuring the social status linked to VET programs in the Czech Republic since 2003. Based on previous literature, we define social status as the relative difference in PISA scores of first-year VET students compared to first year students at other types of high schools. The social status thus reflects which students chose VET, and is the sum of various factors that influenced their choice – the expected quality of education, employment prospects after graduation, and the perception and opinions of parents and primary school classmates. If the relative PISA scores of VET students decreased in comparison to those of students who entered other types of high schools from one PISA wave to another, we can interpret this as a decrease in the social status of VET students.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0320564

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    IDEA_Studie_01_2021.pdf12.3 MBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.