Number of the records: 1  

Hlava Krista zaniklé kamenné piety z Hradce Králové - pozdní krásný sloh

  1. 1.
    0542139 - ÚDU 2022 CZ cze J - Journal Article
    Hlobil, Ivo
    Hlava Krista zaniklé kamenné piety z Hradce Králové - pozdní krásný sloh.
    [The head of Christ from the Destroyed Stone Pieta from Hradec Králové - Late Beautiful Style.]
    Umění = Art. Roč. 68, č. 1 (2020), s. 61-69. ISSN 0049-5123
    R&D Projects: GA MK DG16P02B003
    Keywords : art * stone pieta * Christ
    OECD category: Arts, Art history
    Method of publishing: Open access with time embargo
    https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:67b7cd80-c019-42d5-b469-21ee1d1ff683

    Kamenná Hlava Krista ve sbírkách Muzea východních Čech v Hradci Králové, pozůstatek velké, obrazoborecky zničené krásnoslohové piety (hypotetická výška c. 110 cm), byla často vystavována v zahraničí a dlouho zapůjčena do expozice českého středověkého umění v Národní galerii v Praze. Recentně patřila k špičkovým exponátům nedávno skončené výstavy „Uprostřed Koruny české. Gotické a raně renesanční umění východních Čech“ (Muzeum východních Čech v Hradci Králové). Jeho uměleckohistorická interpretace se dotýká některých stěžejních otázek českého krásného slohu. Pro český dějepis umění královéhradecký fragment objevil Ivo Kořán, informoval o něm Alberta Kutala, který jej v roce 1951 poprvé publikoval. Přiřadil jej ke skupině krásnoslohových piet z Jihlavy, Magdeburgu a Admontu (Admont I). Autor stati se na rozdíl od následujícího bádání s tímto stylovým zařazením a datováním fragmentu neztotožnil. Přivedlo ho k tomu přesnější pozorování samotného fragmentu. Je třeba si všimnout, že vlasy na pravé straně Kristovy hlavy v pohledu en face působí značně neuspořádaným dojmem. Navíc na temeni hlavy slabší vlasové pramínky jen imituje rytá kresba a také vousy odvrácené strany jsou víceméně pouze naznačeny. Tato „ledabylost“ nekonvenuje s precizním provedením madon a piet klasické fáze českého krásného slohu, vypracovaných z každého pohledu se stejnou pečlivostí. Pieta, k níž fragment patřil, zřejmě vznikla až poté, co sochařská dokonalost českého krásného slohu přestala být aktuální — suspendována odlišnými funkcemi sakrální plastiky. Královéhradecká hlava Krista evidentně nepřináleží ke klasické fázi českého krásného slohu kolem 1380–1400. Tento fragment je celkově i v jednotlivostech významně podobný hlavě Krista Trpitele z Novoměstské radnice v Praze, tedy jednomu z kmenových děl připsaných Mistru týnské kalvárie. Na této trojrozměrné soše zhotovené ze dřeva se však ještě neprojevil odklon od preciznosti českého krásného slohu. Redukovaný královéhradecký fragment vznikl relativně později, patrně až kolem roku 1430. Jeho přiřazení k œvru Mistra týnské kalvárie je ovšem problematické. Až restaurátorský průzkum ověří, zda šlo o polychromovanou, nebo pouze barevnými detaily oživenou sochu.

    The stone Head of Christ in the collections of the Museum of East Bohemia in Hradec Králové, all that remains of a large, iconoclastically destroyed Pieta in the Beautiful Style (hypothetical height c. 110 cm), has often been exhibited abroad and was for a long time on loan to the exhibition of Bohemian medieval art in the National Gallery in Prague. Until recently it was on show as the main exhibit in the prematurely closed exhibition ‘Among the Bohemian Crown Jewels: Gothic and early Renaissance art of East Bohemia’ (Museum of East Bohemia in Hradec Králové). Its art-historical interpretation touches on several key issues of the Bohemian Beautiful Style. The Hradec Králové fragment was discovered for Czech art history by Ivo Kořán, who told Albert Kutal, who in 1951 became the first to publish it. He assigned it to the group of classical Beautiful Style pietas of Jihlava, Magdeburg and Admont (Admont I). The author of the essay differs from subsequent research in not agreeing with the stylistic classification and the dating of the fragment. He was led to this by more accurate observation of the fragment itself. It should be noted that the hair down the right side of Christ in the view en face leaves an extremely disordered impression. Moreover, a weaker strand of hair brushing the temple of the face only imitates an engraved drawing, while the beard on the other side is really just indicated.This ‘carelessness’ does not correspond with the precise execution of the madonnas and pietas of the classical phase of the Bohemian Beautiful Style, processed with the same care on every side. The Pieta to which it belonged plainly originated at a later date, when the sculptural perfection of the Bohemian Beautiful Style had ceased to be current — suspended by distinct functions of sacred sculpture. The Hradec Králové head of Christ evidently does not belong to the classic phase of Bohemian Beautiful Style around 1380–1400. The reduced Hradec Králové fragment originated at a relatively late date, probably not until around 1430.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0321195

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.