Number of the records: 1  

Cirkulace, import a export osvícenství

  1. 1.
    0541084 - ÚČL 2021 RIV CZ cze J - Journal Article
    Smyčka, Václav
    Cirkulace, import a export osvícenství.
    [Circulation, import and export of the Enlightenment.]
    Cornova. Roč. 10, č. 2 (2020), s. 27-33. ISSN 1804-6983. E-ISSN 2787-9151
    Institutional support: RVO:68378068
    Keywords : Czech Lands * 18th century * cultural transfer * Galicia
    OECD category: Specific literatures
    Method of publishing: Open access
    https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:63fb2298-400a-4a4b-af3c-d281037dbd71?article=uuid:267ede89-d688-429f-823a-3e559b4a95f1

    Tento článek je reakcí na studii Daniely Tinkové Osvícení jako „vernakularizace znalostí“. V první části komentujeme pozitivní aspekty koncepce Tinkové o historii osvícenství, ale také nejasnosti týkající se povahy znalostí jako složky kulturního přenosu a výsledku tohoto procesu. Druhá část mění perspektivu a zaměřuje se na „přenos osvícenství“ a „záření“ osvícenství z českých zemí do okolních oblastí Habsburské monarchie, zejména Haliče. Z tohoto důvodu převzaly české země regionální nadvládu v mnoha oblastech správy a hospodářského a intelektuálního života. Pokoušíme se také vysvětlit motivaci pro přijetí „osvícenských znalostí“ a zároveň relativizovat mocenské asymetrie v těchto procesech.

    This article is a response to Daniela Tinková’s study Enlightenment as ‘vernacularization of knowledge’. In the first part we comment on the positive aspects of Tinková’s conception of the history of the Enlightenment, but also on the lack of clarity concerning the nature of knowledge as both a component of cultural transfer and the outcome of that process. The second part changes perspective, focussing on ‘the transfer of Enlightenment’ and the ‘radiation’ of Enlightenment from the Czech Lands to surrounding regions of the Habsburg monarchy, especially Galicia. For this reason the Czech Lands assumed a regional hegemony in many areas of administration and economic and intellectual life. We also attempt to explain the motivations for accepting ‘Enlightenment knowledge’ while relativizing the power asymmetries in these processes.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0318664

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    Cirkulace, import a export osvícenství_Smyčka.pdf1578.1 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.