Number of the records: 1  

Efektivnost využití simulací, 3D tisku, virtuální a rozšířené reality při stavbě vědeckých experimentů

  1. 1.
    0538682 - FZÚ 2021 RIV CZ cze J - Journal Article
    Řeháková, Martina - Crha, Pavel - Heřmánek, Jan - Macúchová, Karolina - Melichar, Milan - Němec, Václav
    Efektivnost využití simulací, 3D tisku, virtuální a rozšířené reality při stavbě vědeckých experimentů.
    [The efficiency of using simulations, 3D print, virtualand augmented reality in the construction of scientific experiments.]
    Jemná mechanika a optika. Roč. 65, 11-12 (2020), s. 308-312. ISSN 0447-6441
    R&D Projects: GA MŠMT EF15_006/0000674; GA MŠMT LO1602
    Grant - others:OP VVV - HiLASE-CoE(XE) CZ.02.1.01/0.0/0.0/15_006/0000674
    Institutional support: RVO:68378271
    Keywords : fast prototyping * FFF * FDM * 3D print * optomechanics * virtual reality * simulations * CFD * HiLASE
    OECD category: Optics (including laser optics and quantum optics)
    Method of publishing: Limited access
    https://jmo.fzu.cz/sites/jmo.fzu.cz/files/oldweb/2020/2020-11-12/JMO_20_11-12_obsah.pdf

    V tomto článku porovnáváme různé nástroje konstruktérů a vývojářů při stavbě vědeckých experimentů. V současné době trh nabízí velké množství nástrojů, které tzv. urychlí prototypování. Tyto nástroje jsou většinou velmi drahé a využívají specialisty, kteří s nimi umí pracovat. Při rozhodování, kterým směrem jít, je poměrně složité dopředu specifikovat všechny potřeby týmu tak, aby bylo prototypování co nejefektivnější. Chceme ukázat naši konstruktérskou cestu metodou rychlého prototypování za přispění počítačových simulací, technologie 3D tisku a zobrazení virtuální reality. Porovnáváme náročnost na lidské zdroje, poměr cen a výslednou kvalitu prototypů.


    In this article, we compare the various tools of designers and developers in building scientific experiments. Currently, the market offers a large number of tools that accelerate prototyping. These tools are usually very expensive and require specialists who can work with them. When deciding which direction to go, it is quite difficult to specify all the needs of the team in advance to prototype as effectively as possible. We want to show our way of design using the method of rapid prototyping with the help of computer simulations, 3D printing technology and virtual reality display. We will compare the demands on human resources, the price ratio and the resulting quality of prototypes.

    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0316516

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.