Number of the records: 1  

Lidé a hradby. Bastionové pevnosti a jejich život

  1. 1.
    0538324 - HÚ 2021 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Kessler, Vojtěch - Šrámek, J.
    Královéhradecká pevnost: její postavení v dějinách města i ve vzpomínkách obyvatel.
    [Hradec Králové Fortress: its position in the history of the city and in the memories of the inhabitants.]
    Lidé a hradby. Bastionové pevnosti a jejich život. České Budějovice: Bohumír Němec - Veduta, 2020 - (Hofman, J.), s. 153-167. ISBN 978-80-88030-48-5
    Institutional support: RVO:67985963
    Keywords : bastion fortress * urbanism * Austro-Prussian War of 1866 * military architecture
    OECD category: History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

    Příspěvek nás přivádí na samý konec tématu bastionových pevností, do doby, kdy už byly jejich zdi bourány. Na příkladu Hradce Králové sleduje vztah jeho obyvatel k vlastnímu opevnění a jak se tento vztah pomalu měnil v průběhu procesu likvidace hradeb. Autoři popisují pozoruhodnou transformaci tohoto vztahu, od euforie z demolice „okovů na zdi“ dusících život ve městě až po pozdější nostalgickou vzpomínku na zmizelou scenérii hradeb, které by se mohly alespoň částečně zachovat pro budoucnost generace.

    The Paper brings us to the very end of the topic of bastion fortresses, to the time when their walls were already being demolished. Using the example of Hradec Králové, it follows the relationship of its population to the fortification itself, and how this relationship slowly changed during the process of the liquidation of the massive ramparts. It presents a remarkable transformation, from the euphoria over the demolition of the „wall shackles“ suffocating life in the city to the later nostalgic recollection of the vanished scenery of the fortress walls, which could have been preserved, at least in part, for future generations.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0316140

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.