Number of the records: 1  

Životní tranzice v dospělosti z pohledu životní dráhy: přehledová studie

  1. 1.
    0536313 - PSÚ 2021 RIV CZ cze J - Journal Article
    Millová, Katarína
    Životní tranzice v dospělosti z pohledu životní dráhy: přehledová studie.
    [Life transitions in adulthood from a life course perspective: a review study.]
    Psychologie a její kontexty. Roč. 11, č. 1 (2020), s. 5-22. ISSN 1803-9278
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA18-11996S
    Institutional support: RVO:68081740
    Keywords : de-standardization * transition * trajectory * life course * life event
    OECD category: Psychology (including human - machine relations)
    Method of publishing: Open access
    https://psychkont.osu.cz/fulltext/2020/PAJK_20_1_Millova.pdf

    Změna načasování i pořadí životních událostí v dospělosti jako je ukončení studia, vstup do manželství, založení rodiny nebo i odchod do důchodu a jejich souvislosti s psychosociálním fungováním člověka jsou oblastmi, které zkoumá teorie životní dráhy. Jde o multidisciplinární přístup integrující psychologické, sociologické, historické i demografické hledisko a další oblasti. Studie se zabývá životními událostmi v dospělosti a s nimi souvisejícími tranzicemi a trajektoriemi, jejich načasováním a celkovým uspořádáním z pohledu životní dráhy. Věnuje se dvěma nejčastějším přístupům ke studiu životních tranzic: analytickému, který sleduje jednotlivé tranzice a holistickému, který studuje komplexní vzorce životních trajektorií. Významný prostor je věnován de-standardizaci, individualizaci a dalším změnám v životní dráze, které se týkají především načasování a pořadí životních tranzic, limitům v současném výzkumu a také možnostem budoucího výzkumu životní dráhy.

    Change in the timing and order of life events in adulthood, such as graduation, marriage, starting a family or even retirement and their associations with the individual psychosocial functioning, are areas that are studied by the life course theory. It is a multidisciplinary approach integrating psychological, sociological, historical and demographic aspects and also other areas. The study deals with life events in adulthood and related transitions and trajectories, their timing and overall arrangement from the life course perspective. It focuses on the two most common approaches to the study of life transitions: the analytical one, which monitors individual transitions, and the holistic one, which studies complex patterns of life trajectories. Significant space is dedicated to de-standardization, individualization and other changes in the life course, which relate primarily to the timing and order of life transitions, to the limits in current research and also to the possibilities of future life course research.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0314103

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    0536313 J Millová Životní tranzice.pdf0236.9 KBAuthor´s preprintrequire
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.