Number of the records: 1
Eduard Petrů a problém interpretace
- 1.0533458 - ÚČL 2021 CZ cze J - Journal Article
Sládek, Ondřej
Eduard Petrů a problém interpretace.
[Eduard Petrů and the Problem of Interpretation.]
Bohemica Olomucensia. Roč. 11, č. 3 (2019), s. 76-90. ISSN 1803-876X
Keywords : Eduard Petrů * interpretation * hermeneutice * contextualization * structural and functional analysis
OECD category: Specific literatures
Method of publishing: Open access
https://kb.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kbh/veda_a_vyzkum/bohemica_olomucensia/bo_2019-3_final_web.pdf
Studie se zabývá interpretačními postupy Eduarda Petrů a jeho pojetím interpretace. Studie objasňuje základní teoretická a metodologická východiska vědeckého díla Eduarda Petrů. Jádrem interpretační koncepce E. Petrů je teorie interpretačního prostoru, interpretačních polí a interpretačního jádra. Základním klíčem k interpretaci textu je v jeho pojetí dobová poetika. Mezi ústřední prvky jeho interpretační metody patří kontextualizace, komparace, strukturální a funkční analýza, genologický výzkum. Cílem literárněvědného bádání je získat adekvátní interpretaci studovaného literárního díla. Petrůova interpretační koncepce je textostředná a empirická – je založena na kritické a přesné práci se zkoumaným textovým materiálem.
This study deals with Eduard Petrů´s concept of interpretation and his approach to interpretation. The study explains the basic theoretical and methodological basis of his scientific works. The core of Petrů´s concept of interpretation is the theory of interpretive space, interpretive fields and the interpretive center. According to Petrů, the basic key to the interpretation of the text is its poetics. The pivotal elements of his method of interpretation are contextualization, comparison, structural and functional analysis, and genre studies. Petrů is convinced that the aim of literary research is to obtain an adequate interpretation of the studied text. His concept of interpretation is text-centered and empirical: the interpretation is based on critical and rigorous analysis of the text material.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0311836
Number of the records: 1