Number of the records: 1  

Prostor mezi geometrií a malířstvím: vývoj pojetí prostoru v geometrii a jeho zobrazování v malířství od renesance po 20. století

  1. 1.
    0533001 - FLÚ 2021 RIV CZ cze B - Monography
    Kvasz, Ladislav
    Prostor mezi geometrií a malířstvím: vývoj pojetí prostoru v geometrii a jeho zobrazování v malířství od renesance po 20. století.
    [Space between geometry and painting: the development of the understanding of space in geometry and of its representation in painting from the Renaissance to the 20th century.]
    Praha: Slovart, 2020. 237 s. ISBN 978-80-7529-915-4
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : Renaissance perspective * non-Euclidean geometry * space in Baroque painting * algebraic topology * construction of space in Cubism
    OECD category: Arts, Art history

    Jak dosahovali renesanční malíři efektu hloubky prostoru? Jak navozuje El Greco pocit přítomnosti postav v prostoru před obrazem? Dokáže kubismus vysvobodit objekty ze zajetí prostoru? Kniha nejen odpovídá na tyto dotazy, ale přináší srozumitelný a dostatečně vyčerpávající výklad klíčových epizod ve vývoji moderní geometrie. Ukazuje, jak jsou abstraktní a často obtížně pochopitelné matematické myšlenky vyjádřeny v malířství v konkrétní, názorné a intuitivně pochopitelné podobě. Historikům a milovníkům výtvarného umění kniha poskytuje nový, matematický úhel pohledu na obrazy od Lorenzettiho, Leonarda, Caravaggia, Velázqueze, Maneta, Cézanna, Picassa, nebo Kupku, které důvěrně znají. Matematikům zase propojení dějin geometrie s dějinami malířství dává možnost obohatit výklad dějin této matematické disciplíny o nové souvislosti. Výklad geometrických triků, použitých při tvorbě jednotlivých obrazů, jejichž reprodukce kniha přináší, nabízí praktickou využitelnost pro interpretaci dalších výtvarných děl.

    How did Renaissance painters construct the depth of space? How did El Greco evoke the feeling of presence of the depicted figures in the space in front of the painting? Can Cubism free objects from their captivity in space? The book not only answers these questions, but also provides a clear and sufficiently exhaustive explanation of key episodes in the development of modern geometry. It shows how abstract and often complicated mathematical ideas were expressed in painting in a concrete, illustrative and intuitively understandable form. For historians of art and for fine art lovers, the book provides a new, mathematical perspective on paintings from Lorenzetti, Leonardo, Caravaggio, Velázquez, Manet, Cézanne, Picasso, or Kupka, which they know well. In turn, the connection between the history of geometry and the history of painting gives mathematicians the opportunity to enrich the interpretation of the history of this mathematical discipline with a new context. The interpretation of geometric tricks used in the creation of individual paintings, the reproduction of which the book brings, offers practical means for the interpretation of other works of art.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0311559

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.