Number of the records: 1  

Rozhovor s prof. Jaroslavem Kurzweilem

  1. 1.
    0532063 - MÚA 2021 RIV CZ cze J - Journal Article
    Pavlíček, Tomáš W.
    Rozhovor s prof. Jaroslavem Kurzweilem.
    [Interview with Prof. Jaroslav Kurzweil.]
    Pokroky matematiky, fyziky & astronomie. Roč. 65, č. 2 (2020), s. 90-117. ISSN 0032-2423
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA19-20678S
    Institutional support: RVO:67985921
    Keywords : mathematics * generation * Poznan University
    OECD category: History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
    Method of publishing: Open access with time embargo
    https://www.dml.cz/handle/10338.dmlcz/148250?show=full

    Studie se zabývá vědeckou kariérou světově známého českého matematika Jaroslava Kurzweila (nar. 1926) a jeho rodinným zázemím (jeho otec byl československým legionářem), vzděláním (stadium přerušené druhou světovou válkou) a stáží v Polsku (roku 1953 v Poznani, spolupráce s Władysławem Orliczem, členem Lvovské matematické školy). Všechny tyto znaky byly důležité pro Kurzweilovo rozhodnutí vydat se na akademickou dráhu. Metoda generačního vědomí (K. Mannheim) dokládá význam sounáležitosti s ostatními spolužáky. Rozhovor dokládá, že v historii vědy je nutné rozlišovat mezi strategiemi a sociální komunikací vědců. Téma je zpracováno z perspektivy transnacionálních dějin a formování českých a polských vědeckých sítí.


    The paper examines the academic career of a world-known Czech mathematician Jaroslav Kurzweil (born in 1926) and his family background (his father was in the Czechoslovak Legion), formation (studies interrupted by WWII) and a stay in Poland (in 1953 in Poznań, working with Władysław Orlicz, member of the Lwów School of Mathematics). All of these characteristics were important for Kurzweil’s decision to pursue an academic career. The method of generational consciousness (K. Mannheim) explains the sense of belonging with other schoolmates. The interviewer concludes that in the history of science, it is necessary to distinguish between strategies and social communication of scholars. The subject is approached from the perspective of transnational history and the formation of Czech and Polish academic networks.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0312987

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.