Number of the records: 1  

Guillaume de Machaut na knížecím dvoře: funkce autora

  1. 1.
    0531817 - MÚA 2021 RIV CZ cze K - Conference Paper (Czech conference)
    Fantysová Matějková, Jana
    Guillaume de Machaut na knížecím dvoře: funkce autora.
    [Guillaume de Machaut at the royal court: the function of the author.]
    Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“. Sborník 6. sjezdu historiků umění. Praha: Artefactum, 2020 - (Jindra, P.; Vondráček, R.), s. 41-53. ISBN 978-80-88283-35-5.
    [Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“. Praha (CZ), 20.09.2018-21.09.2018]
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA19-07473S
    Institutional support: RVO:67985921
    Keywords : Guillaume de Machaut * medieval patronage * courtly literature
    OECD category: Specific literatures

    Středověký autor se vymyká jak modernímu pojetí autora, tak i pojetí strukturalistickému zejména proto, že je zakotven ve zcela odlišné historické realitě: charakter středověkého textu, používání psaného záznamu, ani způsob šíření díla neodpovídají tomu, co dnes považujeme za literaturu, a ani pojem či status autora se s moderní představou příliš nepřekrývá. Počátky moderního autorství lze ale sledovat již ve středověku, zejména definujeme-li autora ve vztahu k textu, dílu a čtenáři, a to jednak statusem autora, který mu přiznali čtenáři a jednak subjektivitou, tj. vědomím sebe sama jako tvůrce. Na příkladu básníka a hudebního skladatele Guillauma de Machaut popisuje tato studie jak řadu fenoménů typických pro středověk, kdy dominovala orální performance, objednávka mecenáše a kdy byla umělecká tvorba plně integrována do běžného života, tak i zrození subjektivity autora, která se utváří ve vztahu k mecenáši a je důsledkem reflexe vlastní sociální role v dvorském prostředí.

    The medieval author eludes both the modern concept of the author and the structuralist concept, because he belongs to a different historical reality: the character of a medieval text, the use of a written record and the way in which a work was disseminated do not correspond to what we consider literature today, and neither the concept of the author nor his status coincide with the modern notion. The origins of modern authorship can be traced as early as the Middle Ages, if we define the author in relation to the text, work and reader, in terms of the status granted to an author by his readers, and also in terms of his subjectivity. Taking as its example the poet and composer Guillaume de Machaut, this paper describes a number of phenomena typical of the Middle Ages, when oral performances and commissions by patrons dominated. It also describes the genesis of the author’s subjectivity, which was formed in relation to his patron and reflects Machaut´s social role.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0310424

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.