Number of the records: 1  

Odpovědi na šíření koronaviru v islámském světě a boj o veřejnou racionalitu. Philosophica Critica: International Scientific Journal of Philosophy. Roč. 6, č. 1 (2020), s. 150-160. ISSN 1339-8970

  1. 1.
    0525478 - FLÚ 2021 SK cze O - Others
    Hesová, Zora
    Odpovědi na šíření koronaviru v islámském světě a boj o veřejnou racionalitu. Philosophica Critica: International Scientific Journal of Philosophy. Roč. 6, č. 1 (2020), s. 150-160. ISSN 1339-8970.
    [Responses to the Corona Pandemic in the Muslim World and Struggle for a Public Rationality. Philosophica Critica: International Scientific Journal of Philosophy. Vol. 6, No. 1 (2020), s. 150-160. ISSN 1339-8970.]

    Grant - others:AV ČR(CZ) StrategieAV21/15
    Program: StrategieAV
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : Corona virus * Pandemics * Muslim Word * Islam * Islamic autority * Secularisation * Public rationality
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    Method of publishing: Open access
    http://philosophicacritica.ukf.sk/uploads/1/3/9/8/13980582/6hesova.pdf

    Článek analyzuje společenské a politické aspekty pandemie v islámském světě. Islámský svět byl pandemií zasažen později než Asie a Evropa, ale reakce muslimských zemí byly velmi podobné reakcím evropských a asijských států. Specifičností muslimského světa je způsob, jakým se zapojily náboženské instituce a to nejen pro nebezpečí nákazy, spojeným s masovými shromážděními, ale i pro jejich legitimační roli. Většina náboženských institucí odpověděla omezením veřejných rituálů. Role islámských institucí bylo důležitá zejména v těch státech, které disponují pouze slabou infrastrukturou nebo slabou důvěrou veřejnosti. Pandemie ale také poukázala na měnící vztahy mezi státy a islámskými institucemi a otevřela otázku veřejné racionality. Článek nabízí krátký přehled o stavu pandemie, reakcí na ní a diskutuje její politické a diskurzivní dopady.

    If the Islamic world was stricken by the pandemic later than Asia and Europe, the responses are very similar to those of European and Asian states. A specificity of the Muslim world is the reaction of Islamic institutions. First, because of the danger of mass public gatherings, and secondly because of the legitimation role Islamic institutions play for many states in the Muslim world who dispose of a weaker infrastructural power or public or feeble public trust. If most religious institutions have responded in a supportive way and limited public rituals, the pandemics shifts power relations between state and religion and also alters the perceived superior kind of public rationality. The article offers a short overview on the state of the pandemics, the responses to it and discusses the political and discursive effects it may have.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0310219

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    2020_J_0525478.pdf0667.8 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.