Number of the records: 1  

Genderové hnutí v globální aréně: dočasný manuál

  1. 1.
    0520338 - FLÚ 2020 RIV SK cze J - Journal Article
    Kreuzzieger, Milan
    Genderové hnutí v globální aréně: dočasný manuál.
    [The Gender Movement on the Global Arena: A Temporary Manual.]
    Profil súčasného výtvarného umenia. -, č. 4 (2019), s. 150-157. ISSN 1335-9770
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : cosmopolitan turn * multiple modernities * entangled modernities * gender * art * global feminisms
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    Method of publishing: Metadata only
    http://www.profilart.sk/

    Příspěvek vychází z širšího interdisciplinárního zázemí zvláště sociologie, politické filozofie, historie umění a studia vizuální kultury a na základě těchto východisek vymezuje několik základních proudů a etap genderového hnutí (od 60. let 20. století do současnosti). Genderovým hnutím zde nerozumíme jen proud feminismu, který hrál iniciační roli s ohledem na uznání role žen, ale vztahujeme se k širšímu spektru emancipačních procesů spojených s pluralizací identit a s nimi spojenými tématy. Poukážeme na odlišné chronologické etapy, které zvláště s tzv. kosmopolitním obratem překračují horizont „západního“ světa a redefinují samotné pojetí modernity či modernit (různorodé a provázané modernity). Součástí těchto konceptů jsou i odlišné civilizační a kulturní variety genderových identit, které se rozvíjejí i střetávají v globální aréně. V prostředí, které čelí rostoucímu vlivu nových technologií, by neměla být opomenuta ani otázka jejich vazby na genderová studia. Spíše než o definitivní chronologii půjde o dočasný manuál, který může sloužit k porozumění odlišných přístupů (např. ekofeminismus) a zachycení jejich proměn ve vztahu ke kosmopolitní modernitě.

    The paper is based on the interdisciplinary background of sociology, political philosophy, art history and visual culture studies, while these points of departure serve the author to propose several perspectives of the gender movement (from the 1960s). They can simultaneously be viewed as diverse chronological stages, which - especially with the so-called cosmopolitan turn - exceed the horizon of the “western” world and redefine the very conception of modernities (multiple and entangled modernities). These include various gender identities the distinct civilization variants of which meet on the global arena. In the environment that faces the increasing influence of new technologies, we at the same time should not omit their impact on gender studies and resign researching their eventual emancipation potential. The manual should help understand various approaches (f. e. ecofeminism) rather than present a definitive chronology in the new framework of cosmopolitan modernity.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0305024

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.