Number of the records: 1
Imago, imagines I, II. Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století
- 1.0520198 - ÚDU 2020 RIV CZ cze B - Monography
Kubínová, Kateřina (ed.) - Benešovská, Klára (ed.) - Dáňová, Helena - Dienstbier, Jan - Faktor, Ondřej - Gaudek, Tomáš - Hlaváčková, Hana - Hlobil, Ivo - Hrubý, Vladimír - Chamonikola, Kaliopi - Chlíbec, Jan - Chotěbor, Petr - Klípa, Jan - Kubík, Viktor - Mezihoráková, Klára - Mudra, Aleš - Otavský, Karel - Panušková, Lenka - Prix, Dalibor - Studničková, Milada - Vrána, David - Všetečková, Zuzana - Wetter, Evelin
Imago, imagines I, II. Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. do první třetiny 16. století.
[Imago, Imagines I, II. The Artwork and the Metamorphoses of its Functions in the Czech Lands from the 10th Century to the First Third of the 16th Century.]
Praha: Academia, 2019. 1426 s. ISBN 978-80-200-3036-8
R&D Projects: GA ČR GA13-39192S
Institutional support: RVO:68378033
Keywords : medieval art * function * images * contextuality
OECD category: Arts, Art history
Tato kolektivní monografie se snaží o nový přístup k umění českého středověku, jehož klíčem je interpretace uměleckých děl na základě jejich funkcí, tedy interpretace v kontextu jejich původního užití. Slovo imago užité v titulu knihy tento přístup naznačuje, ukazuje, že umělecká díla v době „před vznikem umění“, tj. ve středověku, nebyla uměleckými díly v dnešním slova smyslu. Funkce chápané nikoli staticky, ale jako proměnlivé a navzájem prostupné, byly rozděleny do dvou skupin: na funkce náboženské a reprezentativně-memoriální. V jejich rámci pak jsou specifikovány ještě další konkrétní případy (např. užití v liturgii, jako devoční objekt či didaktické využití). Tento přístup je demonstrován na vybraných případech artefaktů českého středověku.
This collective monography tries to put new light on the art in medieval Bohemia. The authors chosen as a key to a new approach the functions of the medieval “artworks”, i.e. interpretation in a context of its use. The Latin word “imago” used in the title helped with its wide semantic field to underline different character of medieval artworks “before the era of art”. This functions were divided in two major groups: religious functions and representative-memorial functions. Other “sub functions” (devotional, didactical, etc.) are distinguished within this groups. The functions are not static, and also one “imago” had more functions inseparable connected. This point of view was demonstrated in different topics from bohemian medieval art.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0305717
Number of the records: 1