Number of the records: 1  

Nejedlého Dějiny předhusitského a husitského zpěvu (1904–1913) ve světle současného výzkumu české středověké hudby v Evropském kontextu

  1. 1.
    0511764 - MÚA 2020 RIV cze U - Conference, Workshop Arrangement
    Vlhová-Wörner, Hana - Velek, Viktor - Ciglbauer, Jan
    Nejedlého Dějiny předhusitského a husitského zpěvu (1904–1913) ve světle současného výzkumu české středověké hudby v Evropském kontextu.
    [Nejedlý’s History of pre-Hussite and Hussite chant (1904–1913) in context of contemporary research on Czech medieval music in European context.]
    [Praha, 16.05.2019-16.05.2019, (W-CST 9/0)]
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GX19-28306X
    Institutional support: RVO:67985921
    Keywords : Zdeněk Nejedlý * medieval music * Hussitism
    OECD category: Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

    Kolokvium bylo zaměřeno na kritické zhodnocení Nejedlého monografií o předhusitském a husitském zpěvu (1904–1913) a jejich platnosti dnes. Tématicky bylo zaměřeno na Nejedlého editorskou akribii, působivou a přesvědčivou historickou naraci v jeho spisech, jeho vlasteneckému pojetí výkladu středověké a husitské hudby a jeho muzikologické kvalifikaci vzhledem ke stavu hudební medievistiky na začátku 20. století. V diskusi zazněly i otázky týkající se Nejedlého postoje k novější české hudbě, především jeho smetanovskému výzkumu, k jeho složité osobnosti, ale také k jeho politické činnosti, kterou nelze od jeho vědeckého odkazu oddělit. Vstupní diskusní příspěvky připravili členové týmu projektu EXPRO „Staré mýty, nová fakta: české země v centru hudebního dění 15. století“ a hosté z pražské, brněnské a královéhradecké filozofické fakulty jakož i Filosofického ústavu AV ČR.

    The colloquium focused on a critical evaluation of Zdeněk Nejedlý’s monographs on the pre-Hussite and Hussite chant (1904–1913) and their validity for the current research. The discussion addressed Nejedlý’s editorial skills, his convincing historical narrative, his patriotic approach to the medieval and Hussite music descriptions and, lastly, his musicological skills in the context of medieval music studies in the early 20th century. Questions relating to his view of the (then) recent Czech music, in particular the research on Smetana, his complicated personality, but also his political activity that cannot be detached from his researcher’s legacy, were also raised in the discussion. Introductory statements were prepared by members of the project EXPRO “Old Myths, New Facts: Czech Lands in Centre of 15th-Century Music Developments” and by guests from Praha, Brno and Hradec Králové Faculties of Arts as well as from the Institute of Philosophy of the Czech Academy of Sciences.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0301988

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.