Number of the records: 1  

Idea dějin a Palacký jako myslitel

  1. 1.
    0508077 - FLÚ 2020 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Profant, Martin
    Na okraj Patočkova čtení Palackého filosofie dějin.
    [On the Margin to Patočka’s Interpretation of Palacky’s Philosophy of History.]
    Idea dějin a Palacký jako myslitel. Praha: Filosofia, 2019 - (Bednář, M.), s. 47-72. ISBN 978-80-7007-557-9
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : Palacký * Patočka * Philosophy of History * Czech History * Nationalism
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology

    Stať rekapituluje Patočkovu interpretaci vycházející z kontinuitního vývoje přístupu k rozvoji lidského ducha v Palackého raných estetických studiích k filosofii dějin implicitně přítomné v Palackého historických dílech, zvláště v Dějinách národu českého. Akceptuje Patočkovo zdůraznění klíčového významu Schillerových Listů o estetické výchově pro Palackého pojetí. Zároveň polemizuje s Patočkovou myšlenkou přechodu od Schillera k Herderovi a ztělesnění dvou dějinných tendenci (ideální a přírodní) v národních povahách (slovanské a germánské). Ukazuje proti tomu, že historický národ není u Palackého určen invariantní povahou, ale konkrétní historickou konstelací a svými historickými skutky, které rozvíjejí možnosti dané konstelace a sjednocují ji s pokrokem ducha, v nejlepších okamžicích národa tento pokrok spoluvytvářejí.

    This paper recapitulates Patočka’s interpretation that proceeds from the continuity of conception of the development of human spirit in Palacky’s early aesthetic essays about the philosophy of history implicitly present in Palacky historical works, especially in History of the Czech Nation in Bohemia and Moravia. It accepts Patočka’s highlighting of the key importance of Schiller’s On the Aesthetic Education of Man for Palacky’s conception. At the same time, this paper argues with Patočka’s idea of the transition from Schiller to Herder and the embodiment of two historical tendencies (ideal and natural) in national natures (Slavic and German). The paper shows in contrast that historical nation is not determined in Palacky’s conception by invariant nature but by concrete historical constellation and by its historical deeds, which expand the opportunities of the given constellation and unify the constellation with the progress of the spirit — in the best moments of the nation, they jointly form this progress.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0299072

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.