Number of the records: 1
Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů
- 1.0507202 - SOÚ 2020 RIV SK cze J - Journal Article
Hrubá, Lucie
Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů.
[Social Determinants of High Parental Educational Expectations.]
Sociológia. Roč. 49, č. 5 (2017), s. 463-481. ISSN 0049-1225. E-ISSN 1336-8613
R&D Projects: GA ČR GB14-36154G
Institutional support: RVO:68378025
Keywords : Educational expectations * educational aspirations * parental expectations
OECD category: Sociology
Impact factor: 0.500, year: 2017
Method of publishing: Open access
https://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=14169
Cílem této práce je identifikovat hlavní faktory vysvětlující vysoká vzdělanostní očekávání rodičů od svých dětí. Na rozdíl od většiny studií se rodičovská očekávání zkoumají spíše jako nezávislá proměnná než jako závislá proměnná. Jsou analyzována data z první vlny českého panelového průzkumu domácností (2015). Víceúrovňová logistická regrese potvrzuje, že vzdělávání rodičů a navštěvovaný typ školy jsou nejsilnějšími determinanty vysokých rodičovských vzdělávacích očekávání. Významné jsou také účinky sociálně-ekonomického postavení v zaměstnání, kulturního kapitálu a rodinného stavu. Výsledky modelování ukazují genderové rozdíly v očekávání - rodiče očekávají více od dcer než synů. Zdá se však, že počet dětí nemá vliv na vzdělanostní očekávání rodičů.
The aim of this paper is to identify main factors explaining high parental educational expectations from their children. Unlike most studies, parental expectations are examined as an independent variable, rather than as a dependent variable. Data from the first wave of the Czech Household Panel Survey (2015) are analysed. Multilevel logistic regression confirms that parents' education and students' type of school attended are the strongest determinants of high parental educational expectations. The effects of socio-economic occupational status, cultural capital and marital status are also significant. The modelling results demonstrate gender differences in expectations – parents expect more from daughters than sons. However, number of children does not seem to have an impact on parental educational expectations.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0298246
File Download Size Commentary Version Access J_Hruba_Sociologia_2017_SOU.pdf 1 671 KB Publisher’s postprint open-access
Number of the records: 1