Number of the records: 1  

Přemyslovský cyklus ve Znojmě. Úvodní otázky

  1. 1.
    0506941 - ÚDU 2020 RIV CZ cze B - Monography
    Vrána, David
    Přemyslovský cyklus ve Znojmě. Úvodní otázky.
    [The Přemyslid cycle in Znaim. Introductory questions.]
    Praha: Powerprint, 2019. 106 s. ISBN 978-80-7568-140-9
    R&D Projects: GA ČR GA13-39192S
    Institutional support: RVO:68378033
    Keywords : Romanesque painting * St Katherine Rotunda * Znaim
    OECD category: Arts, Art history

    Třetí a čtvrtý pás maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě obsahuje malby vztahující se k přemyslovskému rodu, nicméně identifikace jednotlivých postav dosud nebyla uspokojivě vyřešena, stejně jako datování maleb. Nový výklad těchto pásů je založen na poznatku, že ve třetím pásu se čtyřikrát opakuje postava v plášti s hermelínovým okrajem. Tatáž osoba je zobrazena ve třetím pásu jako zakladatel na vítězném oblouku, potom v navazujícím výjevu s jezdci, dále v oráčské scéně a v řadě knížat. Ve všech případech se zřejmě jedná o osobu zakladatele, kterého považuji za Konráda I. Brněnského. V jezdecké i oráčské scéně a v řadě knížat se opakují další dvě postavy, které je možné identifikovat jako Konrádovy syny Oldřicha a Litolda. Z těchto poznatků vyplývá nový výklad oráčské scény, která je interpretována jako zakládací rituál, doložený od starověku řadou literárních dokladů. Starší výklad, který spojoval tento výjev s Přemyslem Oráčem, mýtickým zakladatelem přemyslovského rodu, je navíc zpochybněn zjištěními o pozdějších úpravách oráčské scény, jejichž účelem zřejmě bylo původní význam potlačit.

    In the third and the fourth band of wall paintings in the St Katherine Rotunda in Znaim there are themes depicted which relate to the Přemyslid family. Though, until now the identification of individual figures has not been solved satisfactorily as well as the dating of the murals. A new interpretation of both the tiers bases on a presupposition that there is the same figure wearing a coat with hermeline hem repeating four times in the third band. The same person is depicted in the role of the founder, further on in the following horsemen‘ scene and again in the ploughing event. Finally, he is included in the representation of princes. Obviously, the man can be very probably identified as Conrad I of Brno, the founder of the rotunda. There are another two figures both in the horsemen‘ and plouging scenes who should represent Conrad’s two sons, Oldřich and Litold. This identification presumes a new explanation of the scene with ploughing the earth which depicts a kind of a founding ritual that can be attested in the sources since the Antiquity onwards. The older and traditional interpretation suggesting a connection of this scene with Přemysl, the Ploughman, the mythological founder of the Přemyslid family is to be doubted if the later re-paintings and restorations are taken into account. Their aim probably was to blur the original meaning of the depicted event.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0298068

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.